Citrontræer??

Vi har netop indgået en aftale med et firma om levering af planter til vores kontor incl. vedligeholdelse i forbindelse med flytning af vores kontor til størrre lokaler.

Prisen syntes jeg var pebret - kr. 21.000 for anskaffelse og ca. 500 kr. pr. md. for vanding, vedligeholdelse, afstøvning og udskiftning. Det drejer sig om 6 enkeltkontorer et stort kontorlandskab og en kantine, men alligevel. Men ok, det var vores valg, da vi bare vil have noget der er pænt, og de gamle planter var blevet 15 år og bar præg af det, når jeg ser de nye.

Men - dels er det nogle utroligt flotte krukker de er kommet i - store, kunsneriske og rustikke, og dels er planterne helt i top. I kantinen er der kommet 2 citrontræer på vel 1.50 meters højde (incl. kumme), hvor den ene barsler med 13 frugter, flere af dem grøn/gule citroner og det har næsten taget vejret fra os alle - virkeligt flot og fashinerende. Citrontræer i Danmark!! Som I ved er jeg ikke havemand men nyder af andres, så derfor måske min fashination.

Og så spørgsmålene: Kan man virkeligt holde citrontræer i et kontorlokale (kantine) mod øst i Danmark??

Og af hensyn til investeringen, koster et sådant træ så 3.000 kr. i den højde, som en af medarbejderne har fået fortalt af et havemenneske?

Så smukt det er, vil jeg nemlig så ønske mig det næste gang jeg fylder rundt! Når vi er er færdige med at flytte skal jeg lige sende et par billeder af firmaets yndlinge incl. frugter.

Mvh. JørgenE
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må jo indrømme, at jeg ikke kender meget til citrustræer. Men jeg ved, at nogle har dem i drivhuset eller udendørs på et varmt, lyst sted om sommeren.

Men frosten kan de ikke lide - og tages derfor indendørs. Anbefalinger, jeg har set, går på, at de skal stå køligt/lyst/let fugtigt vinteren over. Derfor har jeg ikke vovet mig ud i forsøget endnu, da jeg ikke lige kan tilbyde disse forhold.

Hvis jeg stod i din situation, ville jeg spørge leverandøren om det med lysforholdene. Det er umiddelbart det, som bekymrer mig mest.

Og så glæder jeg mig meget til at se billederne af dem. Og høre hvordan de så trives henad vejen i kantinen. Deres blomster skulle dufte vidunderligt.

Tillykke med plantelandskabet!
Du kan selv spire citroner og andre oranger fra kerner i frugterne. De vokser hurtigt.
Planterne trives udmærket om sommeren, men skal have et opvarmet drivhus til at overvintre i.
Planterne kan tåle under 10 grader, men de vokser ikke godt og frost slår den helt ihjel.
DVS. Nemt at spire og gro. Kræver varmt drivhus eller anden opvarmet lys lokalitet for at gro om vinteren, hvor frugterne udvikles. Orange træer har blomster og frugter samtidigt, i ca feb. marts og behøver 10-15 grader til bestøvningen.
Den potte træet dyrkes i skal være noget stor og jordkvaliteten skal være god. Træet bliver jo stort.
Bemærkelsesværdigt er den duft træerne udsender fra bladene.... meget smukt og aromatisk.
Den dag jeg får en opvarmet udestue, vil jeg fylde den med citrustræer.
Helt anderledes kvalitetsrigt, i sammenligning med hortensia.

Delfinen
Jo da - man kan godt dyrke citroner i Danmark - billede vedlagt som bevis.

Citrontræet er omkring 7 år gammelt og købt i Bilka smile - det får ca. 6-10 citroner pr. år.

Om sommeren står træet udenfor, på et hjørne af terassen som yder lidt beskyttelse mod den til tider kraftige vestenvind. Om vinteren flytter jeg træet ind i et køligt og lyst rum, hvor det godtnok taber lidt blade, hvilket er meget almindelig for citrontræer når de flyttes, men det sætter både blomster og blade indefor.

Man skal være mere en heldig, for at få et citrontræ der er plantet som frø, til at bærer frugt, men som et grønt træ er det også flot.

/Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis