Skorstensekspert

Hej !
Er der nogen der ved hvem det er man skal have til at undersøge sin skorsten og i det hele taget spørge om råd mht. murstensskorstenes indvendige tilstand, sikkerhed og brugbarhed?
Det vi er mest i tvivl om er, om den er sikker at bruge til udledning fra brændeovn og hvis ikke, hvor meget det vil kræve at få den gjort sikker.
Tror der er isokern indeni.

Men mest af alt kunne vi godt tænke os at vide, hvorfor bagsiden på en løs mursten er SORT!!??

Er der forresten en der kan fortælle mig om en murstensskorsten bliver varm, når den varme røg fra brændeovn udledes igennem den? Ville det være farligt at udskifte nogle af murstenene med enden af en træbjælke? Vi har banket huld i muren ved siden af skorstenen (ind til køkken), men har stadig 50cm mursten hængende, som vi gerne vil have understøttet - se billede

;-)
\"Handy\"mus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er skorstensfejeren som skal godkende din skorsten. Han kan også være behjælpelig med råd og vejledning.

Det sorte på bagsiden af murstenen er sod - det er der jo li'som inden i en skorsten ikk!!?? :wink:
Citat fra handymus

Hej !
Er der nogen der ved hvem det er man skal have til at undersøge sin skorsten og i det hele taget spørge om råd mht. murstensskorstenes indvendige tilstand, sikkerhed og brugbarhed?

Som smede siger, din lokale skorstensfejermester.

Citat fra handymus

Er der forresten en der kan fortælle mig om en murstensskorsten bliver varm, når den varme røg fra brændeovn udledes igennem den?

JA den bliver varm...

Citat fra handymus

Ville det være farligt at udskifte nogle af murstenene med enden af en træbjælke?

Ja for dælen da, det kan du bide dig i næsen på at det er...

Mvh.

René

Det sorte på stenen er sod.

Du kan nemt se om der er isokern i skorstenen. Isokerne er en slagts Leca og det vil være et indvendigt rør i det murede. Kig ind hvor din gamle tilslutning er eller op gennem en rense lem evt. med et spejl.

En gammel skorsten kan måske blive lidt varm men ikke meget.

Med isokerne vil den ikke blive varm udvendig. Og det skal du være glad for for det er brændeovnen der skal lede varmen ud i rummet. Når røgen forlader brændeovnen skal/vil røgtemperaturen ikke være for høj. Og i en kold gammel skorsten kan dette meget nemt give løbesod...

Men tal med din lokale skorstensfejer mester. Han rådgiver gerne og er den myndighed der skal godkende inden du tænder op i brændeovnen.

MVH Njord
OH! træbjælke!
OH.... Du må ringe til skorstensfejeren.
Absolut.

Delfinen
hejsa jeg skal til at støbe rundt om min isokerne med leca. Er der nogen der ved hvor meget cement og vand jeg skal tilsætte nødderne jeg har en af de orange tvangsblandere som jeg vil bruge til det men er ikke klar over den nøjagtige dosering
på forhånd tak michael.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis