Underlag til kørefliser

Vores laaaange indkørsel er med 2 rækker fliser med græs imellem som det nu er på tide at forny, og vi har valgt at lægge Uni-sten på hele arealet.

Mit spørgsmål er, at hvis man graver 15-20 cm væk og fylder med stabil 10 - 15 cm. og grus de sidste 5 cm og kører det godt igennem med pladevibrator, om det så er nødvendigt at lade det ligge vinteren over inden fliselægning.

Underlaget - bortset fra nævnte 15-20 cm. er vant til trafikken med biler.

2 uafhængige håndværkere siger, at det bør ligge vinteren over med underlag og grus, men uden sten for at vi undgår kørespor om et par år, mens et entreprenørfirma ryster på hovedet og siger nej, når der ikke er tale om nybyggeri, hvor alt jorden har været endevendt.

Er der nogen der ved hvad vi bør gøre?

------------------
Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der kan svare på dette??

Eller skal have-folket have udfordringen wink

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
Når du nu så gerne vil have et svar vil jeg forsøge at give dig et du så selv kan fortolke .....

Det afhænger meget af hvilken jord du har i din indkørsel. Hvis det er sandet og ret tørt vil jeg ingen betænkeligheder have ved at foretage flise arbejdet nu. men hvis det er leret og/eller meget vandholdigt vil jeg vente tildet blev tøtrt og det er sikkert først engang til foråret... Men jeg vil vente med udgravningen til lige før jeg skal foretage flise arbejdet. Der er ingen grund til at lade arealet ligge som en grusvej vinteren over.
Men hvis du har plads er det sikkert en god ide at købe fliserne nu da de oftest kan erhverves med rimelige rabatter om efteråret. Måske kan du betale den nu ogførst få den leveret til foråret...

God arbejdslyst Njord

MVH Njord
Tak for svaret.

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
Hej jørgen ...
Vi har også lang indkørsel - med herregårdssten, lagt september sidste år.
Vores projekt : http://members.tripod.com/frem-fodbold0/nyt_hus/ude/ude.htm

Mine erfaringer:
Vi har fortrinsvs lerjord
1. Gravede 40-50 cm af i løbet af sommeren. Du skal ikke gøre det når det regner, så drukner du i mudder. Det er fint hvis du kan grave færdig til sen-sommer.
2. Stabilgrus på (vi valgte genbrugsstabil) forskellen i stabilgrus er mest prisen.
3. Stampe med vibrator for hver 15 cm - Det kan hjælpe at vande godt hvis det er tørt i vejret. Stabilen "sætter" sig også bedre.
4. Rettede til i stabilgrus - ikke så svært! 5. Læggegrus på = 08-grus. Vi fik rødgrus, men der skal man passe på, for denne type grus tåler ikke ret meget vand før der er kommet fliser på - vibratoren "graver" sig ned!
6. Afretning i en anelse løst grus. Der kan det betale sig at leje en professionel brolægger - så kommer der ingen vandpytter i det færdige resultat.
7. Fliser på - vær omhyggelig, sæt evt. flugte-snore op.
8. Når alle stenene er lagt, så kast skovlfulde af læggegrus over fliserne og fej diagonalt indtil alle fugerne er fyldt op - ikke vande!!!
9. Vibrator på igen - evt. m. påsat nylonsål så fliserne ikke revner eller går i stykker. Derved opnår man at gruset "rystes" sammen og synker. Efter et par gange vibrering er fugerne ca ½ fyldt op med grus.
10. Fej diagonalt på flisene så alt det løse grus forsvinder.
11. skovlfulde af lyst strandsand lægges på - brug fejende kast for at fordele det.
12. Fej diagonalt i alle retninger på fliserne - vand evt. - og fugerne bliver fyldt helt op med sand.
Nu har du en flot og meget stabil indkørsel som kan holde til en del tung trafik.

Når man regner dybden af grus og stabil er der disse tommelfinger-regler :
En alm. terasse til persontrafik; min 20 cm. grus/stabil.
En indkørsel eller carport; min 30 cm grus/stabil.
Indkørsel som skal klare tungere trafik; 40 cm på.
En decideret kørevej til tunge køretøjer (lastbiler); 50 cm på.

Stabilgrus er billigere en læggegrus (pr m3).
Stabilgrus "sætter" sig meget hårdere en læggegrus.
Du kan gå og køre på vibreret stabil - det kan du ikke så godt på læggegrus.
Har du et lag stabilgrus på 30 cm under dine fliser, så går der mange år inden du får "kørespor".

Med venlig hilsen : Fredes Far
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej "Fredes far"

Tak for de mange oplysninger - og billeder - meget lærerigt, også at man ikke skal vande det ned i revnerne - det troede jeg ærlig talt.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
da jeg i tidens løb har lagt mange indkørsler,syntes jeg lige jeg vil nævne den vigtigste faktor for at undgå kørespor.uanset hvor meget stabil i kommer på,er det det øverste sandlag der bestemmer holdbarheden det må helst ikke overstige 3cm. held og lykke nordjyden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan man ikke med fordel lægge Fibertex under fliserne for at forebygge at ukrudt vokser op igennem fugerne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis