Min tjørnehæk skal dø!!!

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan fjerne en tjørnehæk for altid, uden at grave hele haven op?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her fik vi en rendegraver til at gøre arbejdet. Aldrig mere tjørnehæk!

Min far fjernede fornylig hæk ved at løsne omkring den med spade og derefter trække skidtet op med en lille traktor.
Køb en solid spade (har gode erfaringer med en såkaldt skovspade)
og så er det igang med at grave og hugge - har fjernet velsagtens
25-30 meter på den måde.
Det er hårdt men virker og er skånsomt for resten af haven.

Jeg tror at der ikke er nogen let løsning sad

Naboen fik en gartner med lille gravemaskine til at klare det...

mvh
Jakob
Har du et fast punkt i nærheden (et træ, en solid pæl, trækrogen på en bil el. lign) kan du købe en skraldetalje og nogle meter kæde for et par hundrede kr (Harald Nyborg eksempelvis). Så er det bare at lægge kæden om så tæt ved roden som muligt og skralde dem op. Efterfølgende kan du gå lidt efter med spaden og tage rodstumper op. Det giver ikke megen sved på panden og er effektivt. Skulle der komme et enkelt rodskud så træk det op eller pensl det med Roundup (plantegift).
En af mine venner fik fjernet ca. 30 meter tjørn her i foråret - tog vist ca. en time med en lejet bobcat med fører. Den har ikke vist sig siden ;-)

Mvh.

Jan R.
ude på landet i gamle dage..... brændte man lortet.
Men det kom op igen.
Man trak også rødderne op med en kæde og en krog, hvis man virkelig ville dem til livs.
Jeg gør opmærksom på at tjørn er et oprindeligt træ og huser store bestande af insekter der indgår i fødekæden og at tjørn er godt til drejearbejde og små hårde ting, fx skakbrikker og rivetænder.

Delfinen
Annonce
Tak for de gode ideer.

Jeg købte en skraldetalje og "svup" ikke mere hæk.......Så kan den lære det
Sav tjørnehækken ned til jordhøjde, pensel rodstubbene med RoundUp. 0 hæk fremover.

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også