Varmluftanlæg, kalorifere

Jeg er ved at købe et hus fra 1965 med kælder.
Opvarmning er Varmluftanlæg (fjernvarme) og en så kaldt Kalorifere? fra HESS type CV 20

Hvad er en Kaloferifere og er det noget som virker godt?
Hvad er fordele og ulemper ved varmluftanlæg? Støjer de?

Mvh.
Martin Bank.

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
......har selv et hus fra 1958, hvor der har været varmluftanlæg, et såkaldt pottefyr, Morsø, der kørte på alm fyringsolie, var monteret i kælderen og forsynede stueetagen gennem store kanaler (ca 25X40cn) kun med naturlig cirkulation, forbrug ca 1200 l olie på en fyringssæson, og så var der elvarme i hele huset som ikke kørte om vinteren,
elvarmen er nu suppleret med brændeovn med varmeflytning med blæser,
jeg ville ikke være nervøs for at købe et hus med det omtalte varmeanlæg, da luftvarme giver et efter min mening dejligt indeklima,
vores blev kun udskiftet pga frygt for ikke at kunne få reservedele hvis anlægget gik i stykker
det er min erfaring

held og lykke

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
På rigtig mange autoværksteder og iøvrigt også mange andre virksomheder anvendes kalorifære varmen. Her er det ofte enten et fyr der stå eler hænger i et hjørne, eller en enhed der sidder underloftet og tilføres varme fra et alm centralvarme anlæg.

På steder som dette kan du få et lille billede af hvad det er for en varme type du vil få. Her er der oftest rimeligs store blæsere for at sikre varmefordelinge. Det vil et parcelhus anlæg formodentigt ikke have. Det vil jo kunne skabe en vis form for træk.

Når du overvejer hus købet.. så tænk på hvor mange andre der vil være i tvivl og find ud af hvad et rigtigt centralvarme anlæg vil koste at etablere og regn dette med i prisen.. PÅ den måde får du en sammenligneligt hus i forhold til andre huse hvor der allerede er centralvarme. For når du er i tvivl vil han du sælger til i fremtiden sikert også være det og indregne en ombygning af varmeforsyningen... Og du er sikker på at der er plads til det i økonomien hvis det gamle varme anlæg ikke lever op til dine krav.

MVH Njord
Hej

Jeg har selv haft et Hess luftvarmefyr og ved der stadig er mange i drift - de holder godt. Hess eksisterer stadig - så reservedele burde ikke være noget problem. Vores Hess blev skrotet for to år siden. Vi trak rør i luftkanalerne og satte radiatorer op. Gasforbruget faldt ret meget, men til vores store overreskelse faldt el-forbruget også ret meget. Det må være blæseren der forbrugrt meget. Årsagen til at vi skiftede, var at vores anlæg var ret dårligt styret. Det var nærmest en on/off styring. Hver gang blæseren startede, kom der kold luft ud af kanalerne.

Hvis du skriver lidt mere om det anlæg der er i huset ,du vil købe, kan jeg måske hjælpe dig videre.

mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej

Uden at være ekspert på området tør jeg godt sige at den type varmesystem ikke er noget man praler af. Det er jo heller ikke noget man laver idag i moderne parcelhuse. Som andre skriver kan disse systemer ofte ændres til alm vandbåren centralvarme, jeg ville personlig undersøge mulighederne for dette.

mvh Anders
Tak for feed back :-)
Det lyder jo ikke helt skræmmende. Men jo! bekosteligt at sætte radiatorer op... Men smart at trække rør i kanalerne selvfølgelig.
Huset er ikke vores endnu, og desværre lidt usikkert om vi får det :-(

Tak
Martin Bank.

 
Annonce
Mange af de luftbårne anlæg er kanalerne lavet af eternit med asbest i.

Jeg har for ca 15 år siden lavet ca 20 totalopvarmningsanlæg i parcelhuse forskellige steder på Sjælland. Hvor al varmen blev integreret i huset ventilationssytem i nær samarbejde med firmaet Genvex i Glostrup. Efter mange, mange ombygninger og mange sure timer på folks lofter, måtte vi opgive at lave sådanne anlæg, da der er alt for stort varmespild på varm luft der bliver transporteret rundt til hele huset og det var selvom alle spiorør, indblæsninger blev isoleret med 200mm og udsugninger med 100mm. lamelisolering og afsluttet med vindpap.
Der var både tale om anlæg med varmeflader med El / Direkte fjernevarme og alm fjernevarme via varmeveksler.

Så min anbefaling er at skotte luftvarmeanlægget og få installeret anden form for traditionelt varme.
Hej Per
du nævner at I skrottede jeres anlæg, og gik over til radiatorer.
Er det noget man selv kan foretage?, hvor er det billigst at købe stumperne.?,hvad har det kostet jer..?

På forhånd tak..
Allan 8)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis