Forkert olie

Hej
Jeg har til min Toyota Yaris Verso købt olie på tilbud.jeg købte 5-40 da jeg mente at det var den jeg skulle bruge men har nu opdaget at det er
5-30 jeg skal bruge.Jeg har ikke skiftet endnu så nu er spørgsmålet,sker der noget ved at bruge den købte 5-40 olie.
Mvh
Torben
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nix - du har faktisk købt en bedre olie.
Visse producenter hævder (bl.a. Mitsubishi) hævder, at bruger man ikke præcis den oliekvalitet, de foreskriver, tilsodes motoren - men langt de fleste nyere biler kører fantastisk på den olie, du har købt. Vil du være rigtig god ved den, kan du om vinteren køre på en 0w-30.

Mvh.

Jan R.
>Toje, som Jan skriver er det bedre, dog vil jeg anbefale at du bruger det samme olie hver gang, altså fremover feks, jeg køber selv 0W-40 som også er en dyr olie, men den er bedre om vinteren da den er meget tyndere.
hej igen
Tak for hjælpen.Lige et sidste spørgsmål.Hvad er forskellen 5-30 og 5-40
Er 5W oliens tykkelse? og hvad står 40 for.Min gamle Fiat Punto kørte med 10-40 og jeg havde før den en Volvo 240, den brugte 20-50 olie.Det kan være det er et simpel spørgsmål,men det kunne da være rart at vide lidt om hvad det er man køber biggrin
Mvh
Torben
Tak for det.Man lærer noget hver dag.
Mvh
Torben :mrgreen:
Det kan godt være jeg er fatsvag, men hvorfor er det lige at gamle motorkøretøjer skal have tykkere olie end nye?
Eks. da jeg kørte Morris skulle jeg hælde 20/50 olie på, og min far vil gerne ha' 50 olie til sine veteranmc'er, og på nye er det, det tynde "pjask".

Mvh. Carsten
@Carsten
Den tynde olie kommer hurtigt ud og smører alle de bevægelige dele, hvilket den tykke er væsentligt længere om. Så alt andet lige er det en fordel. Samtidig yder den mindre friktion (i følge div. salgsgas skulle der ligefrem være bedre brændstoføkonomi i at køre med den bedste olie!)

MEN - den tynde olie vil dels gerne løbe ind i cylinderen, dels beskytter den generelt lidt dårligere - og det sidste er netop væsentligt i forhold til gamle motorer, der har langt større tolerancer end nye biler. Den tykkere oliefilm beskytter bedre mod slid.

Jeg kan bedst illustrere det med to stykker rustne fladjern, som du gnider mod hinanden - her vil "tjære" jo alt andet lige beskytte disse bedre, men yde en kæmpe modstand samt være svær/hård at påføre. To nypolerede stykker fladjern vil kunne nøjes med en alm. gang smøreolie, glide bedre og slides mindre.

Diskuterer det løbende med min mekaniker, som mener, jeg bruger for tynd olie (0w-40) på Poloen (diesel). Og ret beset er det hellere ikke tykkere end vand - men kan også høre tydelig forskel på koldstarter om vinteren ift. den 5w-40 jeg bruger om sommeren. Så er spørgsmålet så, om den hurtigere smøring modsvares af dårligere beskyttelse under drift?

Mvh.

Jan R.
@JanR - Nå, det var jo også det, jeg havde på fornemmeren, skulle bare ha' det bekræftet, da jeg ikke har særlig megen forstand på motorer.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis