Printe på karton ?

Er det muligt at printe på karton med en laserprinter, og hvis ja, hvor kraftigt karton kan man printe på ?

Jeg skal - om muligt, printe nogle skabeloner på karton, for derefter at klippe dem ud. Kartonen skal være så kraftig som mulig.

Er der evt. andre muligheder for at overføre et udprint til karton ?

Thomas

Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt vil det maksimale være en papirkvalitet mellem 160 og 200 gr. Det svarer til en alm. kraftig papirkvalitet. Til eksempel er et visitkort typisk printet på 180 - 200 gr. papir.
Når jeg laver detaljeret "papirklip" i karton har jeg motivet på at alm. stykke papir. Det klipper jeg groft ud, taper fast på karton og skærer det ud med en art fin hobbykniv til formålet, som bl.a. kan købes hos boghandlere, som handler med papirvarer.
Citat fra ThomasPont

Du kan vel klippe skabelonen ud i papir og derefter tegne omridset over på kartonen?


Jo, det kunne jeg selvfølgelig, men det allerhelst ville var at kunne printe direkte på karton, men det lader sig åbenbart ikke gøre, men en løsning kunne være som Zephirine nævner, den kunne godt bruges - med mindre der findes en endnu smartere måde at gøre dette på.

Thomas

Thomas
- Du kan også tage et alm. print og derefter lave en fotokopi på karton. kopimaskiner kan sagtens håndterer kraftig karton.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Annonce
Der findes også printere, der kan håndtere karton - nogle kan jo også håndtere CD'er.

Se diverse printerfirmaers hjemmesider

TS
Citat fra PeMa

Du kan også tage et alm. print og derefter lave en fotokopi på karton. kopimaskiner kan sagtens håndterer kraftig karton


Aha! Se nu bliver det rigtig intressant, det var jeg ikke klar over. Nu er jeg tæt på at opnå hvad jeg ønsker biggrin

Jeg undre mig dog bare over at en kopimaskine skulle kunne tage kraftigere ark end en laserprinter, da det vel er samme måde de virker(printer) på ?

Ved du hvor kraftig karton kan der kopieres på/til i en kopimaskine ?

Thomas

Thomas
Problemet er tit at folk har en forskellig opfattelse af, hvor kraftigt et stykker papir er før man kalder det for karton. Karton er fra 180 gr. til maks. 250 gr hvis det skal kunne køre optimalt i en kopimaskine. Hvis det er kraftigere brændes toneren ganske enkelt ikke fast på papiret og det kan derfor næsten drysses af. Når vi snakker feks inkjet printere (farveladekasser) så er din begrænsning ikke afhængig af toner der skal brændes fast, men udelukkende hvad din printer er istand til at trække rundt. I praksis kan printes på karklude og gulvtæpper, men du bør forsøge dig frem med din ønskede papirkvalitet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis