Vådrum på 1.sal

Jeg skal til at lave et nyt badeværelse på 1.salen.
Skal man støbe eller lave det i vandfaste plader, hvad er bedst. i gulvet skal der være gulvvarme via centralvarmen.

Wikingboat 21
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ene og det andet er muligt.

Brug søg funktionen da det er emner der ofte er skrevet om.
Og der er beskrevet både det ene og det andet og argumenteret med fordele ulemper osv...

Hvis du ønsker mere specifikke svar må du nok beskrive dit projekt mere indgående og fortælle lidt om størrelse på bad. hvilke rum har du under, hvad med bærende mure i området. Har du vand og kloak oppe ??
Hvad er dit nuværende gulv lavet af osv....

MVH Njord
Det rum der skal laves om til badeværelse er et tidligere børneværelse med trægulv formentlig fra da huset blev bygget (1930) ved siden af værelset var der et lille toilet, der har jeg revet væggen ned så der er afløb der oppe. Badeværelset bliver på ca. 14 kvadrat meter og under der er der en stue og gæstetoilet, der en bærene væg under den som skiller stue og gæstetoilet.

Wikingboat 21
støbe på 1 sal. Hm det gjorde jeg ikke.
jeg brugte svejset linoleum.
uden varme.
Man skal være MEGET omhyggelig med tætning.
MEGET.
rigtigt meget.
I virkeligheden hører badeværelser ikke til på førstesal.

Delfinen
Selvfølgeligt hører bad hjemme på 1. sal....
Skulle man ikke kunne gå i bad hvis man boede i et højhus.....
Der hvor kæden kan hoppe af er efter min mening. At man SKAL lave vådrumsmenbranen 100% efter forskrifterne. Og hvis vi taler et støbt gulv skal se på understøtninger, og hvor stor en plade det vil blive. Det kan kræve beregninger at checke om det er oK eller ej. Brug evt søg funktionen og se fx hvordan nit badeværelses gulv er opbygget. Jeg har tidligere beskrevet ret nøje hvordan opbygning, procedure og understøtninge i mit tilfælde. Jeg vil ikke være bange hvis du kan få en ordentlig understøtning af gulvet da det er tungt. Og understøbeprocessen skal det understøttes direkte under gulvet... først når betonpladen er hærdet er den stabil og kan bære noget... Før dette er det bare en stor flydende vægt der skal holdes oppe :wink:

Jeg er ganske sikker på at en svejst lineoleum IKKE er godkendt til gulv i et bad på 1. sal eller højere :wink:
Men derimod kan det laves med et profesionelt svejset vinylgulv.

Af hvad jeg har set af vinyl løsninger rundt om er jeg ikke imponeret...
Hverken den håndværksmæssige del eller udseendet i det hele taget.

MVH Njord
Jeg har lavet et badeværelse på 1. sal for et par år siden.

Gulvet er 25 mm vandfast krydsfiner (oven på det almindelige spånpladegulv) med vandtætningsmembran, gulvvarme (el) og filser øverst (jeg er ikke så glad for vinyl).

Væggene er to lags vådrumsgibs på stållægter og igen med fliser yderst - vådrumsmembran i bruser og ved håndvask. Alt skulle være helt i overensstemmelse med by og byg anvisning 200 (mener jeg nummeret er)

Det fungerer fint og var tilgængeligt for en LDS´er med et rimeligt gå på mod.

Med venlig hilsen

Hans
Annonce
Jeg har forhørt mig hos et par håndværkere, og ´de siger det ikke er noget problem at lave et støbt gulv på 1.sal.
men nogen siger det skal laves på støbeplader og andre siger at jeg bare skal skrue lægter på spærene og så nogle gulvspånplader på lægterne, derefter en lægte ovenpå hvor der skal lægges armeringsjern på i 10 - 12.mm, og så derefter støbe ca. 5.cm over spærene så skulle det ikke volde nogen problemer.
vådrumssikringen får jeg lavet, så jeg er 100% sikker på det er lavet som det skal.

Wikingboat 21
Mennesker burde ikke bo i højhuse, det er kunstigt.

Delfinen
Jeg ville få en til at regne på det!!!
14 m2 er en rimelig stor plade. Og når der også er en bærende væg nedenunder. Det kan blive noget rod!!!! smile
Hej, jeg fik støbt gulv i mit badeværelse for 3 år siden i stue etagen, på nogle.......mener jeg hed svanehals plader. Pris for 10 kvm 7500,- med garanti. Resten lavede vi selv.
Hvis du skal have gulvvarme via centralvarmen, skal der støbes, og så ville jeg benytte Lewis svalehaleplader, og jeg mener man kan undvære armering når disse benyttes, ellers læs mere på www.eftex.dk
I øvrigt, så sørg for at alt er dimensioneret rigtigt, det er så træls når det falder ned.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis