4-takts motor i kompakt størrelse til "hobby brug"

Er der en som kender til om det er muligt at opstøve en kompakt/lille 4-takts 1 cyl. motor, hvor størrelsen meget gerne er mindre end f.eks. en Vespa Ciao motor, f.eks på 25-30ccm. og gerne med snorretræk som det kendes fra en plæneklipper motor.

Den skal bruge til div. forsøg.

Thomas

Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det link jeg havde tænkt ender alligevel ikke helt fremme ved den specifikke motor jeg tænkte på. Her er en kopi af siden. Du finder den via link´et under andre motorer.

mvh Anders

ZENOAH G231 PUM petrol engine 1939

Product information
Water-cooled. High-performance petrol engine in water-cooled form. Maintenance-free electronic ignition system and integral pull-cord starter. Suitable for fairly large model boats including motor yachts, off-shore and dragster racers. Right-hand rotation, as seen from the engine looking towards the output shaft.

Specification
Capacity 22.5 cc
Output power 2.09 kW at 12,000 rpm
Weight approx. 1.55 kg
Cooling system Water
Fuel mix (oil/petrol) approx. 1:25
Citat fra AndersKruse

I den størrelse kommer jeg til at tænke på større modelmotorer, de er jo ret lækre, men ofte også ret dyre.


Jeg kan godt her bagefter se at mit spøgsmål nok kunne referere til en modelmotor, men de er jo så pokkers kostebare - men absolut lækre, og kunne nok bruges, hvis det da ikke var for prisen. Det var for at støve markedet af, og se om der i det hele taget kunne findes en kompakt 4-takst motor, som ikke behøvede koste en mindre formue.

Men sådan en modelmotor på 22.5ccm, vil den kunne klare at trække nogle kilo (dog alt med måde..) eller er den kun til modelfly/biler ?

Thomas

Thomas
Hej

En modelmotor på 22,5 ccm er ret stor ( en alm modelflymotor er mellem 5 og 10ccm), så vidt jeg lige læste vejer motoren i sig selv 1,5 kg, så jeg vil mene at den i den rigtige opsætning burde kunne trække nogle kilo.

mvh Anders
Jeg ved du skriver 4taksmotor.. men har du overvejet en motor fra en motorsav ??? Den er givetvis 2 takts men lille kompakt stærk og med storestart... desuden vil du her få foræret en slyngkobling :wink:

Måske trods alt en mulighed. 8)

MVH Njord
Annonce
Citat fra njord

Har du overvejet en motor fra en motorsav ??? Den er givetvis 2 takts men lille kompakt stærk og med storestart... desuden vil du her få foræret en slyngkobling


Jo, det havde jeg faktisk tænkt på, og har da også en sådan liggende, men...for at jeg kan bruge motorsavmotoren vil det være nødvendigt at fræse et helt nyt motor/krumtaphus, og flytte delene fra motorsaven oven i, da jeg ikke kan bruge motorsavs motoren som den er pga. at der ingen opspændigshuller/flange er i/på den, og det vil tage en del tid at lave sådan et motorhus, selvom det vel egenlig blot er to (alu.) parter der bliver spændt sammen, hvor der er drejet ud til lejer / krumtap og fræst skyllekanaler, mv.

Jeg er især tilhænger af en 4-takts motor pga. at der ikke skal olie i benzinen. Men det er så ikke helt korrekt kan jeg se med den omtalte modelmotor hvor der jo rent faktisk står "Fuel mix (oil/petrol) approx. 1:25". Om det er sådan for alle mini 4-takts motore ved jeg ikke ?

Thomas

Thomas
Hej igen

Der er jo også muligheden med en motor fra en buskrydder, den tror jeg kunne være nemmere at fiksere end en motor fra en motorsav.

mvh Anders
Hej Snif...

Du vil gerne have en motor der er mere kompakt en mototren fra en Ciao, den er ellers ret kompakt. Og at en motorsavs motor ikke er mulig at fastspænde... Egentligt må det vel heller ikke koste noget :wink: Da det jo kun er til forsøg... Men forsøg inden for hvad ??? Altså for at kunne få et billede af hvad kraft du skal bruge og hvad plads der er at bygge motoren ind på.

Men tilbage til motorsaven. hvor er det du ikke kan fastspænde den ??
Du kigger tilsyneladende meget på selve motorblokken. Hvor man oftest fastspænder motore ( plæneklippere og havefræsere etc. )
Men hvis man vender tankerækken om og kigger på hvad der er fast spændt på en motor sav... Så er der et sted hvor håndtaget er fastgjort, ofte et eller andet hul hvor selve håndtaget er monteret med en gummibøsning. Selve håndtageget kan så afmonteres og der fremstilles et andet ophæng/beslag der hgolder i disse punkter. De laves evt med små gummibøsninger for kun at kunne vibrere ganske lidt. I stedet for sværdet laves lige ledes et beslag der kan bruges her.... :roll: Og vupti sidder motoren ganske godt fast. :wink:

Så er den reddet tongue

MVH Njord
Tak for jeres svar, i er kommet med flere gode bud, 2-takts motore er vist nemmeste at anskaffe sig.

Jeg har lavet en del reserach i "den store udland" men det ser som sådan ikke ud til at det er til at opdrive en 4-takts motor uden at den koster kassen, så en 2-takts motor må næsten blive løsningen på "problemet".

Jeg har på nedenstående side fundet nogle intressante ting, til relativt rimelige priser (fra ca. 1000 Dkr) :

http://www.oneillbrothersracing.com/

Motorene leveres med 2.5-3.0 HK, men kan fåes med op til 4.5 HK.

F.eks. denne til $160 :

http://www.oneillbrothersracing.com/frames/item%20description/complete_sikkmotor.asp

Den har det jeg søger, dog med det minus at den ikke er en 4-takt. Men størrelsen er fin. Den sælges dog uden udstødningsrør. Der bliver så noget med transport omkostninger som jeg ikke har kendskab til hvad kunne koste ?!

Se her hvad der sker når en sådan (tunet) motor sættes på et løbehjul :

http://www.oneillbrothersracing.com/frames/47mph_scooter.asp

Hvis der er en som kender noget til disse motore, kunne det være intressant at høre mere derom smile

Thomas

Thomas
Hej!

Når du nu oprindeligt gerne ville have en 4-takter, hvad så med at kikke på Honda?? Den gamle Honda Amigo, Dax og CD-50 var med 4-takts motorer, enda med overlæggende knast!!! :lol:

Det var bare et forslag!!

Mvh

Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis