Koldt hus

Hej derude

Jeg har et irriterende problem i mit nyrenoverede hus, og det er at der er koldt, både sommer og vinter sad .

Jeg har gravet gulvet ud i stueetagen og isoleret med leca (20cm) og flamingo (10cm), væggene er isoleret indvendigt med 100 mm rockwoll og en enkelt endevæg er hulmursisoleret og derefter pudset op.... men men men alligevel er der koldt derinde. Vi sænkede godt nok gulvet da vi alligevel gravede ud (for at få lidt højere til loftet), men det er kun 7 cm... så det burde jo heller ikke betyde alverden... :? ..

Er der nogen der har nogen gode ideer om hvorfor der kunne være koldt... er der isoleret for lidt..... er gamle huse bare koldere (vores er fra 1900) ..... eller er jeg bare en nærrigrøv der ikke vil tænde for varmen i august.

God weekend til alle
Vifu

Bonden
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er din varmeudgift? Hvor stort er huset? Hvor sidder dine radiatorer?

mvh Anders
Tjae... Nærig eller ej.. koldt er det jo når vi ikke ser solen, og det har vi faktisk ikke gjort meget denne sommer. Så måske ligger der noget i den maglende sol.

Ellers vil jeg nok sige at din gulv isolering ikke er specielt voldsom...
Vi har vist 225mm styropor og den nyeste std er vist endnu højere.
Leca isolerer fint med laget skal være enormt sammenlignet med styropor ( flamingo ) Du kan måske have det problem at der trækker fugt op i din leca og derved kan du jo miste isoleringen fra dette lag.

Du skriver intet om vinduer og loft... amle vinduer er ofte ikke specielt isolerende og de er ofte utætte så du får noget træk ved dem... Måake et problem, men måske er dine fine ??

Hvad med loftet ??? hvad er isoleringen her ??? I mit gamle hus ( 70'er hus ) var der ca 100mm gammel træt isolering mellen bjælkerne.. det var også koldt indtil der kom 2x150mm ovenpå... så blev der lunt og dejligt...

Bare et par indput til hvor problemerne kan være :wink:

MVH Njord
Øøhh Njord, ofte bruges løse lecaærter til kapillarbrydende lag, altså sådan at det ikke trækker fugt nedefra og op til gulv/isolering, så det må være noget andet der er galt.

Mvh. Carsten
Hej Carsten...

Tjae med de Lecaærter... Jeg kender nogle folk der bor i et gammelt hus der ligger lavt... så lavt at vandet ofte står på gårdspladsen om vinteren...

Her vil en lecabund blive oversvømmet med vand.... Og en flamingo vil efter min mening være bedre i sådanne tilfælde... Desuden skal der et enormt lag Leca til for at opnå samme isolering.

Faktisk har mine venner en bund i flamingo og det er ganske lunt og velfungerende. Tidligere havde det et koldt gulv... Og her var teorien at vandet ofte stod så højt at en leca kunne blive våd...

Men det er jo også et lidt specielt tilfælde da vandet her står blankt 15 cm under gulvet....

MVH Njord
Citat fra vifu

..... eller er jeg bare en nærrigrøv der ikke vil tænde for varmen i august.


Ja :lol: Vi var også tæt på at tænde i sidste uge, men vi syntes, det ville være mere acceptabelt at vente til 1/9 (rent psykologisk selvbedrag!) - så vi frøs et par dage, og nu har vejret jo reddet os et par dage ekstra smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Min varmeudgift er 12000 årligt, men det er også kun på underetagen på 67 kvm, da mine radiatorer ovenpå ikke virkede sidste vinter (det blev godt nok også hundedyrt på elregningen). Der er 3 radiatorer i stuen, en i køkkenet og en i entreen. Der er nye vindeuer og døre alle med lavenergiglas fra Skjern vinduer, så det burde være i orden.

Der er ikke nogen problemer med vand i gården eller under lecanødderne, da vi ligger forholdvist højt. Mht tykkelsen, var det ud fra professionelle anbefalinger jeg valgte som jeg gjorde, men jeg ville nok vælge et tykkere lag flamingo idag, hvis jeg kunne lave det om... men for sent.

Jeg har absolut ingen isolering i etageadskillelsen, det kommer først når vi renoverer 1. salen og alligevel bryder gulvet op, så det kunne vel sagtens være at al varme bare suser direkte op i en kølig etageadskillelse.... men hvor meget varme kan på den måde blive overført opad.. :shock: .. ?? Der er et gammelt pudset loft hvor vi har sat gips udenpå.

Bonden
Mon ikke gipslager er under :wink:

Der kan løbe rigtig meget varme op i en etage adskillelse... Specielt hvis den ikke er lukket ude i enderne... Ude i skunken. Her kan der måske blæse hen igennem adskillelsen med en kølig sagte vind....

MVH Njord
jeg synes ikke at min hus på 108 m2 er super-isoleret, men jeg har ikke haft behov for at tænde for varmen, som har været slukket siden ultimo april.
Huset er fra 1968 med flg. isolering : gulv 250mm (kender ikke typen), vægge (hulmursisoleret 7 cm), loft (200 mm), Velfac lav-energi-ruder i hele huset. Min tilbygning som ikke er koblet på varmeanlægget endnu har ikke været under 8 grader selv om det frøs 12 grader sidste vinter. Tilbygningen har 225 mm flamingo gulvisolering, 12,5 cm isolering i muren, 10 cm gasbeton indermur. 400 mm på loftet, 1,1 u ovenlysvinduer.

Det hjalp meget at jeg fik nye vinduer og hulmursisoleret. Fugt bag møbler og reoler forekommer ikke længere.
Til Carsten Weye
Leca kan bruges som kapilar brydende lag men det skal være coatede leca nødder. Lecaærter er ikke overfladebehandlet og kan derfor suge vand til sig.
jeg tror det skyldes at du har en vældig dyb sokkel der trækker jordvarme på 4 grader op i dine tykke ikke hulmurede vægge.
Huset er solidt og koldt.
Hvad kan du gøre?
Ikke rigtigt noget.
Isolere indvendigt ( hjælper ikke meget)
fælde skyggegivende træer i omegnen
dræne omkring huset.

der er ikke noget der rigtigt hjælper. Kirker er også kolde.
det er rart nok om sommeren, og meget solidt.

Delfinen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis