vildænder

Vi er i den heldige situation at vi skyder en del vildænder. ( krikænder, pibeænder og gråænder).
Dem plejer vi at lave på den helt traditionelle måde.... i gryde og med rødkål.
Vi har også prøvet ande- suppe, - pate og gule ærter.
Er der nogen der har nogle gode ...OG SIMPLE opskrifter, der kan gøre livet lidt anderledes for en jæger?

Delfinen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske som juleand på bornholmsk (opskriften blev leveret i en juledebat på netavisen Bornholm.nu sidste år af fruholm):

jyjlakreitur:
1 and eller gås
1 flaske hvidtøl
3-4 dl. vand, salt og peber

fyld (til en and på 3 kg.)
3 kommenskringler ( el. 150 gr. tørt hvedebrød + 2 tsk kommen)
1 æble
ca. 10 svesker
1n håndfuld rosiner
3 dl. kogende mælk eller hvidtøl
2 spsk sukker
3 tsk. kardemomomme

Kommenskringlerne brækkes i stykker og trækker i mælk eller øl sammen med de øvrige ingredienser. Fyldes i anden, som syes til. Anden gnides med salt og peber og overhældes med en flaske hvidtøl og 3-4 dl. vand. Steger ved 175 grader i 3 timer ( 1 time pr. kg.)
Anden eller gåsen serveres med fyldet, god sovs lavet at indholdet i bradepanden, hvide og brune kartofler, varm rødkål og et glas god rødvin.


Jeg afprøvede opskriften med en moskusand - og det smagte, så juleenglene sang :!: :lol:
Nu spiser jeg dem kun, men min kone plejer at fylde dem med grønne vindruer under kogningen og så lave vildtsovs til, og for mig er det! mam-mam. Jeg skal høre om hun kommer mere i, men jeg tror det ikke.

Jeg havde en uheldig oplevelse på en restaurant første gang jeg smagte vildænder (som københavner). Jeg bemærkede overfor tjeneren, at de ikke var ordentligt tilberedt, da jeg var ved at knække en tand på et hagl. Alle andre end jeg morede sig og spurgte om jeg ville have massakreret dyret inden spisning, så lidt meget dum kan man godt være når noget er helt nyt for een, og det endte da også bare i latter over mig.

Mvh. JørgenE
FYLD... af kommenskringler! hvor skørt.... det må prøves.
Og druer.... drivhuset er fyldt, det må også prøves.
tak.
flere?

Delfinen
Hvis du vil lave noget der ikke er så "julet" kan du sprænge den.
Læg den i en saltlage en dags tid og så koge den. Det smager dejligt med salat eller persillekartofler. Kogelagen er alt for salt til at bruge til noget til noget, men kødet er fantastisk. Evt. kan du nøjes med at sprænge brysterne, og så koge fond af skroget.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis