Isokern - nogle tips ???

Hej,

Jeg skal have sat Isokern i skorstenen i weekenden, og fremgangsmåden er jo ganske lige til, men jeg vil gerne hører om nogle har erfaringer med det - og evt. nogle tips jeg kan bruge.

Det eneste jeg er lidt i tvivl om, er hvordan man klarer det omkring renselemmen som er på loftet, stopper man bare kernen ned, fylder efter med lecaærter, og så bagefter laver et hul ind i skorstenen gennem renselemmen, eller er der en anden fremgangsmåde der er mere anvendelig ??
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er eksempler på at isokærnrørene har været utætte så lecaærterne har fundet vej ind i rørene.
Jeg tror det er klogt, at være sikker på rørene inden man hæder leca ned.

Delfinen
Tak !

Jeg har fået nogen bånd med, der skal sættes rundt om rørenes samlinger, så mon ikke at rørene ved hjælp af dette bånd vil være tætte, men du har ret, det er værd at chekke at de er tætte.

Skorstenen har også et meget lille knæk, ca 20-25 cm over 2 m - jeg har fået fortalt, at man bare kan sænke rørene ned når knækket ikke er større - nogen erfaringer med dette ??

/Henrik
Hej Henrik

Det er slet ikke svært selv at lave Iso-kern.
Båndene er OK, hvis der bare er god plads i den "gamle" skorsten. De kan nemlig godt kile sig fast hvis der er nogen kanter indeni skorstenen.
Jeg har selv en skæv skorsten. Den var dog mere skæv end det du beskriver. Den er lige fra gulvet og op til min etageadskillelse, men så er den skæv ca. 20 grader for at komme mellem spærene.
Her lavede jeg kernen i to etaper. Jeg lavede hul i skorstenen lige over gulvhøjde i etageadskilelsen, så sænkede jeg første del af kernen ned til bunden sådan at enden af kernen var udfor hullet. 2. etape kunne så styres på plads oveni 1. etape igennem hullet, som så mures til igen.
Men det er ikke et problem at lave kernen af en omgang hvis det ikke er for skævt. Hvis du ståe på rygningen på taget og kigger ned i skorstenen med en lygte og du kan se bare lidt af bunden af skorstenen vil det ikke forvolde dig problemer.
Når du har sænket kernen ned skal du støbe omkring den med lecanødder. Dem blander du med cement i forholdet 1/20. Der skal skal kun lidt vand i, bare et stænk, blandes evt. med mørtelblander på boremaskine indtil det får en jævn grålig farve.
Det lader du tørre et døgns tid. Herefter kan du afmontere dine renselemme, rage lecanødderne ud ind til kernen, lave hul i kernen svarende til rørets diameter, og herpå pudse hullet glat med cementmørtel, således at du får en "kanal" ind til kernen når lemmen afmonteres. Du kan også fylde en klump rockwool i hullet ved renselemmen inden du fylder lcanødder i, så har du faktisk hullet med det samme.
Husk at få fat i et ordentligt hejseværk (evt. med bremse) til at stille på skorstenspiben, da kernen bliver rimelig tung.
Skær et hak på tværs af bunden i det første rør så rebet på hejset ikke smutter. :wink:

Go´ arbejdslyst biggrin

Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Fik for nylig at vide af en skorstensfejer, at det ikke længere er lovligt "blot" at hælde leca omkring isokernen.
Ved ikke, om det er korrekt - men skulle du måske lige checke - eller holde dig til Kewins fremgangsmåde.

God arbejdslyst.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis