fuge mellem klinker, TIPS ønskes

Hej,

jeg har lagt klinker i flere rum, igår begyndte jeg at fuge (lip klinkefuge) jeg blandede det, sparltlede det og og tørrede efter med en svamp.

med det blev noget værre gris, det tog flere timer at få alt fuge rester af klinkerne, og nogle steder fik jeg tørret en del af fugerne op igen...
så derfor har i en bedre metode? skal jeg vente længere tid fra jeg har fuget til jeg tørre af.

hvordan gør prof'erne?

på forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig.

Jeg er ikke selv prof. på området, men arbejder for en prof. biggrin


Sådan her gør vi:

Fugen skal ikke være for tør i det, da det bliver alt for besværligt. Vi klasker lidt af fugen på klinkerne, og starter med at fuge. Her kører vi diagonalt hen over klinkerne. Allerede efter ca. et halvt minut, er den masse for tør igen. Den smider vi op i spanden igen, og rører rundt. Sådan fortsætter vi.

Fugen på klinkerne lysner op efter få minutter, og det vasker vi af med en våd svamp. Venter du for længe, brænder fugemassen sig fast på klinkerne, og bliver svær at få af igen. Dvs. at vi fuger måske kun ca. 4 kvadratmeter, hvorefter vi starter med at vaske. Derved når fugen aldrig at blive så tør, at den sidder for fast på klinkerne. Og så fuger vi igen.

Når vi vasker, så kører vi med lange rolige bevægelser. Skyller svampen igennem med vand, vrider den lidt, og kører igen med store, rolige og langsomme bevægelser. Fuge og vaske, fuge og vaske. Fuger du for meget, inden du vasker, bliver det som sagt, alt for besværligt.

Der er nogen der bliver ved og ved med at vaske, til klinkerne er hélt rene........for det første er det unødvendigt og tager lang tid, og for det næste, så tørrer de meget af selve fugen op igen, og fugen bliver dybere.
Det pæneste er at fugerne kommer så højt op som muligt. Bare vask nogenlunde, resten kan du klare når det er hélt tørt.


Held og lykke.

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Du skal jo ikke tværre i fugerne med svampen, den skal, såvidt jeg kunne se min svoger gøre i går, bruges med let hånd.
Svampen sad på et brædt, ligesom et pudsebræt, og så blev det bare trukket let henover fugerne.

Der vil altid efterlades en film oven på klinkerne, som fjernes med klinkerens eller eddikesyre 1:3 (et par kopfulder i et par liter vand - min svogers anvisning), selvfølgelig først når fugerne er tørre.

Mvh. Carsten

PS. han havde også sådan en spand med ruller på til at fordele og tage vand af svampen.
tak, mit problem var netop at jeg fik tværet for meget rundt i det, men dybe fuger til følge.
jeg vil prøve "kører igen med store, rolige og langsomme bevægelser" i de næste rum.

endnu engang tak for hurtige råd
Det afhænger MEGET af hvilken flise man fuge. Altså hvor meget den suger. Nogle fliser suger ikke særlig meget, og der er måske tilmed gummihud nedenunder, der jo heller ikke suger noget. Til denne type flise er der et lille trick, der går ud på at når man har fuget fliserne på normal vis hælder man noget tørt fugepulver ud over gulvet. Dette skal suge væden i fugerne. Hvor længe det kan sidde afhænger af flisen. På nogle fliser kan det sidde længe.
Når pulveret har suget fugten i fugen fejes pulveret sammen. Nu vil der sidde nogle store "kager" i fugerne. Disse kan man fjernes med fugebrættets kant, der køres diagonalt henover fugerne. Fugerne er altså rimelig tørre "jordfugtige" når man udfører arbejdet.
Alt fugemassen skrabes af. Også det der sidder oven på klinkerne.
Alt det løses fejes op, og hvis man har gjort det rigtigt behøver det kun en enkelt afvaskning eller to så står det som et lys!!! Og fugerne er helt op til overkant flise.

Hvis man har meget gulv vil jeg anbefale at man investerer i en fugespand, som er en spand med ruller med dertilhørende skumgummibrædt. Brædtet dyppes i spanden og "vrides" henover rullerne. Skumgummiet har en udformning der gør det meget velegnet til fugning. Det tager meget af "slammen" med op.
Hvis man gør det ordentligt med fugespanden kan efterfølgende vask med klinkerens eller syre ofte undgås.

Held og lykke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis