Bord/gulv-spånplade.

Ideer modtages..... :idea:
Hvordan og med hvad bør jeg behandle gulvspånplader, som jeg har brugt som bordplade i mit udhus???
Det skulle gerne kunne tåle lidt af hvert. :mrgreen:

Hilsner
Sniffer

Sniffer  
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge en til vådrum eller en af de mørke til trailerbund, et alternativ må være træbeskyttelse?!? Bliver den meget våd så går det nok galt, bare et bud.... Men går det galt så er skandalen vel ikke så stor :roll:

Peter
Tak for svarene.
Det var nok også lak jeg regnede med at bruge.
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
I Bilka handler de med en billig blank skibslak der faktisk er ganske ok at arbejde med og indtil videre holder den finthvor jeg har brugt den... fx til loftstrappen i værkstedet..

I dit sted vil jeg dog også sætte en kantliste på bordpladen. Den limer og stifter du på inden du lakerer.

Kantlisten beskytter nod stød, hvilket hurtigt flosser kanten af en spånplade.

MVH Njord
Jeg lavede for et par år siden en test, hvor jeg byggede en fuglekasse af spånplade og behandlede siderne forskelligt - hhv. lak, grunding + maling, olie og endelig "grunding - maling - lak". Bare for at se, om skidtet kunne holde - og hvad der holdt længst.
Resultatet var som ventet nedslående - den holdt to år, allerede efter ½ år var den godt "kogt op".
Men den rent lakerede overflade holdt faktisk længst og er stadig relativ pæn. Men var faktisk overrasket over, så hurtigt en spånplade går til.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jeg har allerede besluttet at bruge skibslak, som jeg har stående (lige ved siden af bordet), men skal det have to eller tre gange for at holde, eller er det den omgang med et tykt lag??
Ved i også det??

Hilsner
sniffer

Sniffer  
Mit arbejdsbord der er lavet af gembrugsgulvbrædder er lakeret 5-7 gange med skibslak... Eller var det en gulvlak jeg havde ???

Men give gerne pladen mere end de 2-3 gange...

MVH Njord
Kan du ikke bare dyppe den i det???? :wink:

Ville give den tre lag (på begge sider og kanter):
første overstrygning med en fortyndet lak (for at forsegle den godt og grundigt), dernæste to normale gange. Det holder godt på mit værkstedbord.

Mvh.

Jan R.
Øhhhh-Jan R- hvad er det lige du mener skal dyppes :?: :?: :?:
Vil da godt se dig dyppe en gulvplade i en spand lak *GG*
eller var det noget andet du mente :?: :?:
Tusind tak for svarerne - jeg er gået i gang.. :lol:

Hilsner sniffer

Sniffer  
Nej Sniffer, du skal da selvfølgelig lave et bad, hvor bordpladen kan svømme i lak :lol:

Ja, mindst 2-3 gange lak, du kan også bruge Junckers Blitsa, den er meget slid stærk, det er skibslak selvfølgelig også, men læretidens lærdom hænger lidt ved endnu, vi brugte Blitsa til det hele :lol:

Mvh. Carsten
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også