Podning af bøgehæk

Jeg har en stor blodbøg, som efter min mening har den helt rette farve, nemlig ikke for mørk.
Og nu kunne jeg godt tænke mig en hæk i samme farve. De træer man kan købe er meget mørkerøde, og helt vildt dyre, så jeg tænke om man kan plante almindelige barrodsplanter, eller skovplanter, og så pode min egen blodbøg oven på dem.
Jeg havde tænkt mig at plante dem til oktober, men hvornår skal der så podes? Og hvordan er det egentlig at man gør det?

Jeg kan finde en masse link til æblepodning, men bøgepodning er ikke lige noget jeg har set.

Kan man eventuelt lave stiklinger af blodbøgen? Det vil godt nok tage mange år inden de bliver store, men jeg har tid nok.

Green

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg ikke prøvet, men jeg er sikker på, at det kan lade sig gøre. Man kan jo pode alt muligt. Hvis du kan pode, kan du også pode bøg. Go ahead, det glæder vi os til at høre om.... om et par år. Jeg har i flere år taget frø af min blodbøg.... det gav ca halvt af hver blodige planter.

Delfinen
Og så lidt uden for emnet: En smuk blodbøg er for mig det smukkeste træ jeg kan se for mine øjne, og jeg bliver betaget de få gange jeg ser en harmonisk der har fået lov til at få den plads den kræver. Sukker for øjnene, og jeg stopper gerne bilen og nyder det i den tid det kræver.

Mvh. JørgenE
Min datter har lige anskaffet sig et andet hus og der er en kæmpe blodbøg. Var ude og se nyanskaffelsen og bøgen imponerede, men kun stammen.
Vi var tre om at nå om den, men desværre er træet vist sygt, for der er ikke ret mange blade og de er meget små. Derimod er der mange selvsåede nye småtræer og---juhuuuuu- jeg må få et hvis jeg selv graver op..

sniffer

Sniffer  
blodbøg er verdens kedeligste træ. Såre mørkt og såre ensformigt.
jeg har holdt debar i 10 år med min kone om at fælde det. Nu er vi sklit og hun fik træet.

Delfinen
Smag og behag, jeg syns' nu min blodbøg er ret flot, netop fordi den ikke er for mørk. Egentligt trist at en træ kan resultere i en skilsmisse... det plejer at være børn eller penge der er emnet.

Jeg prøver at medsende et billede af mit træ, jeg elsker den måde det grønne og røde lyser mod himlen. At ligge i en hængekøje og glo op i træet er skønt.

Green

Annonce
Hej
Prøv med rodsætningspasta på en lille kvist.
Kan købes i planteskolen.

Mvh Thomas

Næ nej, det var sørme ikke pga træet. Det var bare en ting vi var uenige om.

Delfinen
Rodsætningspasta... eller hormon er godt. Det laver jeg mange tryllenumre med.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis