Løg...

På årets sidste kalendermæssige sommerdag sidder jeg og spekulerer løg. Igår aftes berettede jeg på min hjemmeside lidt om mine hvidløg. Det er nemlig her i efteråret, jeg sætter dem ( http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm/129102 ).

Men nu funderer jeg så; Er det kun hvidløg, der er hårdføre nok til at komme igennem vinteren eller kan man også sætte/så alm. løg i efteråret?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med løg er, at de er toårige. Det vil sige, at når det har været vinter og frost tror de at de skal blomstre og går dermed i stok og kan ikke bruges. Det er det samme som gør sig gældende hvis man får sat dem for tidligt om foråret, hvis der kommer lidt nattefrost så tror de at det har været vinter og giver sig derfor til at blomstre lidt senere på sommeren.

De sætteløg vi køber er sået meget tæt så de ikke bliver så store året før. Så gør man vist et eller andet ved dem (varmebehandler??) og opbevarer dem frostfrit så de bliver snydt til at tro det ikke har været vinter men at de bare skal gro videre.

MVH
Kim

MVH
Kim
Ahaaaa :idea: Tak for hjælpen Kim.
Selvtak.

Men nu har jeg faktisk lige set et andet sted, at det godt kan lade sig gøre, at almindelige løg overvintrer og så bare høstes tidligt. Så hvad der er rigtigt eller ej skal jeg ikke kunne afgøre. Et eller andet sted hælder jeg mest til at det nok ikke er en god ide, men det kan jo komme an på en prøve.

MVH
Kim

MVH
Kim
Jamen jamen, så har jeg lige fået en idé til et forsøg :idea:

Jeg har nemlig frø liggende til løg, der hedder "Bedfordshire Champion". Dem vil jeg så i drivhuset, hvor jeg nu har masser af plads, fordi skimmel tog mine tomater. Hvis de høstes tidligt, kan jeg jo nå at hive dem op, før næste års tomater begynder at fylde pladsen ud.

La' os se, hvad der kommer ud af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis