Strømtræk på et 0.75 kvm 2-ledet kabel

Uden at have specielt kendskab til dette område inden for el, vil jeg høre hvor mange watt der må tækkes på et 0.75 kvd 2-ledet kabel til brug ved (loft)lamper ?

Jeg spørger pga. at jeg vil sætte flere lamper på samme kabel, som et slags Y-led hvor ledningerne bliver samlet ca. midtpå mellem loftudtag og lamper i en lille samledåse. Det er kun for at det skal se pænt ud så der ikke hænger flere ledninger end højest nødvedigt.

Umiddelbart er der ikke mulighed for at "doner kablet" fra loftudtaget er kraftigere (kvd.)

Findes der en tabel / formel ville det være meget ønskeligt.

Thomas

Thomas
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er da rimeligt tyndt. Må man overhovedet bruge sådan noget?
Hvilke sikringer føder det kabel?

Delfinen
Citat fra Jensen

det er da rimeligt tyndt. Må man overhovedet bruge sådan noget? Hvilke sikringer føder det kabel?


Det er alm. 220V strømkabel til lamper, dog i en gennemsigtig udgave med fortinnet kabel. Efter hvad jeg mener, er et alm. strømkabel til lamper normalvis 0.75 kvd. ?

Thomas

Thomas
Godt spørgsmål, det nemme er at sige at under normale forhold må der føres 6 A dvs (det hedder ikke 220 mere) 230 * 6 = 1380 W. Ren Ohmsk belastning dvs Glødelamper osv...
Der kan laves mange lange beregninger om hvor meget og hvordan... Varmeafledningsforhold, omgivelses temp og sådan ngt. Endnu flere beregninger hvis der havde været tale om 3 faset vekselstrøm og sådan.

men hold dig under 1000 w så burde du være sikker!

Peace

Selv gjort er vel gjort
jeg er vant til at tænke i 1,5 = 10 A og 2,5 = 16 A . 0,75 kender jeg ikke.

men nu får vi at vide at ....6A.

Rigtigt forstået???

Delfinen
Det skal lige siges, at du må gerne have 10-13A i din tavle når det er til tilledninger (forlængerledninger, lampeledninger osv). Du må bare ikke trække mere end 6A

Selv gjort er vel gjort
Muligvis har jeg misforstået spm., men det virker som om der menes ledning, ikke kabel(?)

En alm ledning er 0,75 mm2 og bruges op til 10A. (hvorimod kablerne frem til kontakten/lampested er 1,5 mm2).

TS
I husets faste installation, dvs. ledninger til stikkontakter og lampeudtag, hedder ledningerne 1,5 mm2. Til dem, sidder der i gamle huse 10 Ampere's sikringer, og i nyere huse 13 Ampere's sikringer.

Når man køber lamper, kommer de typisk med 0,75mm2 ledning, og der er der ikke noget i vejen med. Ønsker man at trække ledninger gennem vægge, eller over loftet eller lignende, betragtes det som en fast installation, og derfor SKAL ledningen være minimum 1,5 mm2.

En hyppig årsag til brand i huse, er at folk laver lange forlængerledninger med for tynde ledninger såsom 0,75 mm2. Disse bruger de så til at forsyne flere forskellige ting, og derfor trækker de mere strøm end beregnet, og derved smelter ledningen og kan have katastrofale følger.

Jeg købte nogen spots og tilhørende lampeledning (0,75mm2). Jeg monterede selv spottene i loftet, og havde ledningerne til at ligge oven på loftet. Og jeg var glad og tilfreds.......Men så hørte jeg, at det var ulovligt, og at hvis huset gik i brand af den årsag, og det kunne bevises, så ville forsikringen ikke dække. Så det var noget lort sad

Du kan måske prøve at mærke med fingeren på ledningerne, mens lamperne lyser, for at se om de bliver varme.

Men som andre har sagt, så hvis du holder dig under de 1000 watt, så burde det være i orden.


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
.......eler rettere sagt, så ER det i orden biggrin


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Normalvis er kabel/ledning man bruger til lamper boremaskiner og andre alm husholdnings ting lavet i 0,75 mm2.
Faktisk må du i følge Stærkstømsbekendtgørelsen have op til 20 A sikringer foran 0,75. (DU MÅ IKKE TRÆKKE SÅ MEGET STRØM) Dette gælder også kun når det ikke er fast installation (det er ikke fast fordi du slår ledningen fast med clips på væg / loft, men hvis du gør det til en fast del af installationen og så må det ikke være under 1,5 mm2)!
Men med fare for at rette på mig selv, må trække op til 9 A i en 0,75 mm2 og op til 6 A på en 0,5 mm2. Man skal så lige være opmærksom på at når du komme under en hvis ledningstværsnit (mm2) opgives kables størelse som regel ikke i mm2 men i mm som er diameteren på ledningen eks. 0,6mm = 0,28 mm2.

Mvh John

Selv gjort er vel gjort
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også