Vandlås/rør ved ny vask i badeværelse er 5 cm. forskudt

Efter at jeg har sat ny vask op i min søsters lejlighed, er afgangsrøret fra vandlåsen nu ca. 5 cm. forskudt ud for afløbet, dvs. at det lige stykke ikke længere passer ud for omløberen i gulvafløbet.

Nu er spøgsmålet så, hvordan takles dette?

Er der noget til hindre for at jeg bruger en flex plastslange for at få tilpasset røret til den nye håndvask, eller kan jeg bruge en vandlås som det kendes fra en køkkenvask, som jeg er lidt af en "blæksprutte" og som jo kan bøjes på nærmest alle leder ? Men der vil vel blive nogle problemer i og med at en vandlås til en køkkenvask (mig bekendt) ikke fåes under Ø40mm. (?) og på badeværelset er det Ø32mm. rør.

Det hedder sig vist at man ikke må gå fra en større dia. til en mindre dia. - altid omvent ?

Thomas

Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

I denne situation ville jeg ikke være ked af at gå fra en lidt større til en lidt mindre dimension


Tak for svaret, det var en nem og ganske billig måde at få løst problemet på, det vil jeg arbejde videre med.

Det med fra stor til mindre dia., hvor er det at man ikke må gøre dette ?

Jeg synes at have læst noget på et-eller-andet tidspunkt om at det lige netop var ved afløb, hvor man altid skal gå fra lille til stor dia., men det er måske mere relevant ved køkkenvasken ?

Noget andet er, ved du om der er noget der hedder sig at man ikke må bruge en plast vandlås/rør fra en køkkenvask på et badeværelse, eller er der blot for at det skal se pænt ud at vandlåsen/rørene på badeværelset normalt er forkromede ? Om gevindet/omløberen i toppen passer overens fra køkken vandlåsen med vasken på badeværelset ved jeg dog ikke umiddelbart ?

Thomas

Thomas
Hej Thomas

Jeg er faktisk ikke klar over om der er egentlige regler på området, men mht dit spm om dimensioner, mener jeg at alm husmandslogik i dette tilfælde bør være helt tilstrækkelig. Klart, det er ikke smart at gå ned i dimensioner men fra en håndvask i et badeværelse og med de mindre forskelle som du nævner tror jeg ikke det bliver noget problem. Vi taler jo heller ikke om ting som ikke nemt kan laves om uden nogen større udgift. Personlig ville jeg foretrække at bruge samme dimension hele vejen, faste rør og så accepterer det lille "knæk" som tidl beskrevet med 2 30 evt 45 graders bøjninger. Ved du om der evt er en vandlås i gulvet så der f.eks ikke er nødvendigt med en lige under vasken? Der er i øvrigt flere vvs folk som følger med her på siden, så vent og se, måske har de noget at tilføje om reglerne på dette område.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis