Montering af emhætte i køkkenet

Hej,

Jeg skal have monteret en emhætte i køkkenet. At sætte emhætten op på væggen skulle ikke volde de store problemer, men jeg er lidt betænkeligt med hensyn til udtrækket. Der er mulighed for at enten at have udtrækket igennem muren eller op igennem taget. Jeg har ladet mig fortælle, at den mest effektive løsning er i gennem taget, da dette ikke medføre bøjning af udluftningsrøret.

Huset er på et plan med tag af tagpap, og en lille hældning. Der er ikke 'loft' eller andet mellem køkkenet og taget (Der er dog ca. 20-30cm isolering).

Spørgsmålet, er hvem udføre denne type opgave hvis man ikke har modet til at lave det selv? Er det en tømrer, murer eller en helt tredje?

Hvis man nu alligevel vil lave det selv, hvordan griber man en sådan opgave an? Taget skulle jo gerne være tæt bagefter også!

På forhånd tak,
kml

kml
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret - en 90 graders bøjning reducerer suget en anelse (sælgeren påstår 15-20%).
Anyway - min egen emhætte går gennem muren med en 90 graders bøjning og det fungerer perfekt. Du kan opnå en bedre sugeevne ved at bruge faste rør (stål eller plast) i stedet for flexslange.

Jeg ville overhovedet ikke overveje at gå gennem taget, hvis det kan undgåes - særligt ikke ved tagpap.

Mvh.

Jan R.
Jeg ville ikke være så bange for at køre lodret.

Det er blikkenslager arbejde.
Og den slags er verdensmestre i at tage et 110 mm bor og drøne igennem tag og plader. Nogle af dem er også gode til at svejse inddækningshætter fast, så det ikke bliver utæt.
De fleste tagpaphuse har masser af udmærkede ventilations .... og andre, gennemførsler gennem taget.
Zink er noget lettere at svejse end plastic.

Delfinen
Hej

Alt hvad der kan lave modstand i et aftræksrør ændre emhættens evne til at trække luft ud. Så jeg vil knl ret, Brug faste rør. Du må selv installere emhætten, med tilstutning til EL er forbehold elektrikere. I det hele taget er det normalt en opgave for elektrikere. Vi har prøvet det før... biggrin Der er ingen ben i det! :wink:

Selv gjort er vel gjort
Muren kræver bare et par sten ud og risten er kun 10 cm. hvor jeg havde troet man skulle bruge en meget større. Faste rør skulle være bedst, og er krævet i lejligheder fortalte elektrikeren mig på grund af brandfare når der hober sig fedt op i røret (hvorfor vi i hus gerne må brænde ved jeg ikke).

Alt gennem fladt tag er en potentiel mulighed for en utæthed, og som den lykkelige ejer af et stort hus med ditto, vil jeg helst ikke have flere muligheder end jeg allerede har og kan overskue.

Mvh. JørgenE

PS: Jeg er dog ganske godt tilfreds med det flade tag, som såmænd ikke kræver mere vedligeholdelse end et traditionelt tag af såvel eternit og tegl.

Mvh. JørgenE
Hvor stor en emhætte har du købt???? Hvis den er på 4 - 500 m3/h (hvad den som min. bør være) er det ikke noget problem. Hvis emhætten skal sidde på en ydervæg mister du ikke ret meget sug, ved en 90 bøj. da du ikk behøver store længder rør. Det ville være dumt at begynde og lave udtræk gennem taget, da det vil være en mulighed for utætheder.
Annonce
> Du må selv installere emhætten, med tilstutning til EL er forbehold elektrikere.

De fleste bliver leveret med en stikkontakt, den må du godt selv sætte i wink

Jeg har sat min emhætte op med 90o drejning, det gik jätta-fint.
Købte et firkantet gennemføringsrør til hulmuren, en flexslange, en rist til ydermuren og en plasticreduktion fra gennemføringsrør->flexslange.

Jeg aftegnede det firkantede rørs profil på indervæggen, borede en million huller, trykkede stykket ud, borede videre indefra hullet gennem ydermuret for at markere yderpunkterne, og borede en million huller til og vupti - havde jeg et hul indefra til udefra.

Tætnede riste med byggesilikone
Hej,

Jeg har nu besluttet at køre direkte igennem muren, da emhætten sidder på en ydervæg.

Emhætten er 'født' med 150mm runde rør og jeg ønsker ikke at reducerer diameteren. Men det er ikke lykkedes mig at finde en murrist der passer. Jeg har være i Silvan, Bouhaus osv. Heller ikke hos AO, og de har kun murrist til firekantede rør i 15x15. Er der nogen der ved hvor man kan få en rist der passer til 150 mm runde rør? Eller er jeg nødt til at reducerer diameteren? Eller er der en helt tredje løsning?

På forhånd tak,
kml

kml
En ting du lige skal taenke paa med hensyn til gennemfoering igennem vaeg, er at hvis der udhaeng paa dit tag, saa vil al fedt og em gaa lige op i udhaenget.

Soernf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis