vinduer fra jem og fix

hej er der nogen der har erfaring/kendskab til hvad kvalitet vinduer
fra jem og fix er??
jeg mangler et par små 59x59 de koster 995 hos jem og f..
men er det samme kvalitet som hos jvk. må man vel hellere lade dem stå...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har monteret 3 stk 59 x 59 fra jvk (pris 495,-), for 4 år siden, tilsyneladent er de stadig i OK stand. Jeg tror det er samme "kvalitet" ved Jem og Fix. Men for 995,- kr. kan du vel få vinduer i samme størrelse fra et kvalitets firma feks. fra Outrup.
Ang vinduer er der 1 ting der tæller:

Snusfornuft..... er det lavet af ordentligt træ???
Er det efterbehandlet på en fornuftig måde??
Se om træet er noget værd.
Mal dem ordentligt.

Gammeldags vinduer, som ved gud ikke var sindrigt konstruerede, holdt i 40 år.... fordi de var lavet af det bedste træ.... og fordi de blev malet ordentligt.
Kan du lave mærker med negle i træet, er det ikke til noget.

Delfinen
40 år er ingenting, de gamle vinduer jeg lige har skiftet i vores hus, var 200 år gamle, behandlet fra nye til slut med linoliemaling (tag den GORI og Pinotex m.m.)
Hov hov, der er så vidt jeg ved også linolie i Pinotex double protection. Det sagde farvemanden da jeg købte mit.

Som Orla Nautrup plejer at skrive. De skal være DVC godkendte.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja Jensen, der er ikke meget, der ikke kan klares med en mellemslibning med sandpapir korn 80, og så en gang rå koldpresset linolie :lol: :lol: :lol:

Mvh. Carsten
Selv Kolding kommune er tidliger hoppet på limpinden med lindolie :wink:
Og de fik massive problemer med denne behandling :wink:
Den linolie de havde anvendt var tilsyneladende uden tilsætninger...
Og så holder den ikke, den stopper ikke angreb af råd osv. Altså linolie er ok men udendørs skal der også lidt gift i for at det holder...

Og det var der også i de "gode gamle dage" tænk på de fine gamle træsommerhuse der stod på kanten af havet, sølvgrå efter årtiers slid fra vind og salt. Det var ikke sket, hvis ikke der havde været gift i den "gode gamle" trætjære, så var husene forlængst rådnet op....

Ikke dermed sagt at vi skal pøse gift ukritisk ud over alt... men anvende den med omtanke hvor den er nødvendig.

MVH Njord
Olie i "farveladen", hvorfor skulle det ikke være linolie, det er den billigste olie til den type produkter.

(Hvis statistikken holder kommer der nu et indlæg fra Jensen, han forfølger mig....)

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Gør jeg?
Gør jeg virkelig?

Nå ja:
Linolie er olie af hørfrø, har den egenskab at oxydere temmeligt dramatisk, og bliver derfor i træet. Det kan orme, svampe og bakterier ikke fordøje.
Linolie kan imidlertid også ses som et medium til at trække andre (fx giftige eller farvede) sager ind i træet.
Fortynder man med terpentin, er gennemtrængningsevnen større.
Nå min pointe er, at linolie ikke er noget specielt udover sin oxyderende evne. Jo det lugter da meget godt. Og folk tror det er magisk.

Hvis man polerer sit udhus hver dag med linolie, rådner det ikke.
Lige efter krigen fik tyskerne det at spise i det bombede Berlin ( så jeg i en film)
Jeg har set mug gro UDENPÅ et linoliepoleret spækbrædt, men det havde også et fugtigt opholdssted.
Sorry Peter, jeg kunne ikke lade være.

Delfinen
I min verden er der tale om en del kombinationer:

Mange af de vinduer, der blev fremstillet i '70 & '80-erne blev fremstillet af papkassetræ (!) og var ikke videre geniale mht. konstruktiv træbeskyttelse => resultatet kender vi alle.

Dernæst blev vandbaseret maling populært i '80-erne. Alle malede med det, det duede ikke (lagde sig som en hinde, hvor fugten kunne muntre sig under) => resultatet kender vi alle.

Så vender vi alle tilbage til rødderne - kernetræ, "Leth'sk" linoliering ud over alt - bil, båd, havemøbler m.v. påfyldes linolie, så er man kørende.
Imidlertid har vi glemt, hvordan man anvender linolien, så mange projekter går fløjten - og enig Jensen, det er ikke så specielt, men stadig godt!
Alt imens langt de fleste oliebaserede malinger i forvejen indeholder linolie - de har bare ikke været til meget hjælp, når vinduets grundbehandling har været vandbaseret.

Sandheden findes et eller andet sted midt imellem.

Trækvaliteten er væsentlig. Dernæst konstruktionen med ordentlige bundlister (evt. alu) og endelig behandlingen med maling/træolie. Kender flere, der har bestilt deres vinduer ubehandlede for at give dem en ordentlig grundbehandling inden montage.

Jeg har stadig ca. 60 år gamle vinduer (enkeltlagsglas) siddende i min kælder, der positivt ikke har fået maling de sidste 20 år (tidligere ejer var en pengepuger). De mindst udsatte er stadig rådfrie - hvilket må have noget med trækvalitet og behandling at gøre.....

Til Janst,

Har du overvejet træ/aluvinduer. Vil skyde på, du kan få dem for ca. 1500,- og så er du i tilgift fri for nogen sinde at male igen.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også