Afrensning af finer

Jeg har købt et par brugte højttalere, som oprindeligt fremstod i ubehandlet finer (måske olieret).

De er på et tidspunkt blevet malet sorte, hvilket desværre ikke er udført særligt pænt.

Jeg vil gerne bringe dem tilbage til deres oprindelige stand, men hvordan gøres dette, uden at beskadige fineren.

På forhånd tak
Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg du kan glemme.

HVIS og kun hvis du får renset malingen af, så skal du slibe fineren, så den bliver pæn. Da fineren er MEGET tynd, er jeg sikker på at du kommer til at slibe igennem.

Måske er du heldig, hvis du kan skrabe malingen af med en metalklinge, men jeg tror alstå du kommer til at tage for meget af fineren.

Jeg har selv prøvet med at par palisaner -højtalere..jeg måtte male dem igen frown

Mvh
ThomasB smile
Det var jo nok det jeg var bange for at høre :-(
Man kan måske ligge ny finer på ?!

mvh
Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen.

Du kan nok ikke lave noget der er pænt med ny finer, men hvorfor ikke slibe dem jævne, og så give dem en gang sprøjtemaling? Det kan faktisk give et ret flot resultat. Du kan jo købe en spraydåse. (husk at holde den langtfra emnet ca. 30-50 cm).

Du kan jo også prøve en sidste ting, og det er at lægge et lag brun sæbe (den fra bøtte) på malingen, og så lægge noget staniol over.
Vent en dags tid, og fjern sæben og malingen med en plastikspartel. Vask det rent, og lad det tørre. Prøv nu at slibe dem med noget fint sandpapir. Hvis det bliver flot, så er det jo i orden, men bliver det grimt...så mal dem flotte.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 05-09-2002).]
Ja, og kan du så finde et godt snedkerværksted, får du dem til at lægge ny finer på. Du skal selv skære fineren til, da de normalt lægger den et par cm. længere end træet, men så står de som har du købt dem fra B&O, og det er ikke voldsomt dyrt, men selvfølgeligt er det dyrere end maling, kvalitet har en pris, men man nyder det også i flere år.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
Hvis man så beslutter sig for at få lagt nyt finer på B&W'erne (Er der en let måde at få det gamle af ?)kunne det være spændede at finde noget specielt finer som f.eks. det som benyttes på B&W's topmodel.
http://www.bwspeakers.com/products/gallery/photo_details.cfm?object_id=700D55D7-E42F-48D7-9A9D3E9765C4BD2D

Men det er måske svært at få fat på og koster en formue ??

Mvh
Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fugleøjetræ er meget dyrt.

Jeg var ikke klar over at man kunne sende dem hen til et snedkeri - smart!

Mvh
ThomasB
En helt anden mulighed som er både billig og nem er selvklæbende plastic.

Det fås i et væld af farver og træsorter.

Du skal bare sørger for at slibe fladen pæn og jævn.
Derefter sprøjter du lidt vand på med en forstøver og sætter derefter plasticen fast og glatter ud fra midten af.
Det sværeste er at få det til at sidde lige, men er i to om det så skulle det gå lidt nemmerer
Det kan faktisk blive ret pænt.

Hilsen
IDa
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også