køb af spisebord

hej allesammen

jeg skal til at købe et spisebord til stuen derhjemme. jeg har set et i biva møbler som er lavet af massivt eg. jeg tænkte på om der er nogle ulemper ved at købe sådanne. det er ikke behandlet så jeg tænkte hvad det bedste var at behandle med. lak eller lud. eller skal jeg kikke efter en anden træsort.

på forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke fordi jeg ved så meget om det, men hvad med bivoks eller, en eller anden form for olie.

Mvh. Carsten
ubehandlet eller ludbehandlet overflade er utroligt flot men meget svær at vedligeholde. væske og fedt pletter bliver suget ned i træet med det samme.

Lak er mere smuds venlig. Og er også flot- men gulner med tiden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hold dig fra lakken... du kan ikke gøre det ordentligt sad Og så ses hakker meget nemt da det sikkert vil give fugt der trænger under lakken....

Men en oliebehandling eller en voksbehandling vil jeg også anbefale.

Andre sværger til en sæbe behandlet overflade.

Brug evt søg funktionen for at se lidt mere om de forskellige overfladebehandlinger.

Og husk at overfladebehandle før du tager bordet ibrug........... :wink:

MVH Njord
Mine forældre har nogle snart 30 år gamle massive egeborde, som altid har været behandlet med sæbespåner. De ser - trods min brors og mine anstrengelser om det modsatte - ud som nye. Spildt vin, sodavand m.v. har ikke bidt på dem.

Selv ville jeg hælde til en oliebehandling, hovedsageligt da jeg mener denne kræver knap så meget vedligehold.

Mvh.

Jan R.
Hej


Efter min mening er en god oliebehandling det helt rigtige til sådan et bord. Så kan alle uheld reddes og det ser godt ud.

mvh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I familien har vi både et sæbebehandlet og et oliebehandlet bord. Begge er vand- og smudsafvisende, men begge kræver også behandling m. hhv. olie eller sæbespåner med jævnlige mellemrum.

Personligt er jeg mest til oliebehandling, men til eg kan det godt være at sæbe passer bedst.

Hvorom alting er: Det er en smagssag!

TS
jeg takker på den pæneste måde for de gode forslag. altså kan jeg godt købe mig en ege bord bare at jeg behandler det med olie. hvor tit skal man gøre dette sådanne ca.
hvordan skal man behandle med sæbe. er det en færdig blanding man køber f.eks. i silvan
.. Selvfølgelig kan man lakerer et bord.. hvorfor skulle det ike blive pænt ?? jeg har med stort held lakeret mit spisebord med en silkmat lak, påført med pensel. Den løb flot sammen og der er ingen urenheder i lakken også selv om jeg larkerede det 4 gange.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Du skal give det egetræs-olie og gerne rigeligt....
det er det eneste rigtige og holder ligeså længe du vil ha det til at holde!
Du ka købe det i alle byggemarkeder og diverse...
Smør bordet ind i et tykt lag over det hele og lad det suge et døgns tid...
tør bordet af med en klud dagen efter og så bordet klar til brug, intet suger sig ned i bordet og bordet er altid nemt at tørre af efter mad o.l.!
gentag behandling en gang gang hvert halve eller hele år...afhængig af brug!

En god håndværker giver et godt tilbud !!
TT entreprise... kontakt mig!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også