hortensia mobbydick 137 8830 25-08-2004 06:26 hej, har lige købt nogle af ovenstående. hvordan får man dem til at udvikle sig bedst, har hørt noget om man skal klippe de udsprugne blomstre af, er det rigtigt.........eller er jeg helt forkert på den :roll: venligst lars EMMA GAD-GIDER DU........ 16 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Jensen 291 25-08-2004 17:36 Hvis du klipper blomsterne af har du ikke noget at kikke på. Hortensia står bedst i halvskygge og med kalk i jorden. De har brug for læ om vinteren, ellers fryser de ned. Du kan klippe som du ønsker, hvis de ellers er i god vækst kommer de stærkt til næste år. Jeg var lige ude at kikke. Det viser sig, at de har blomster på årsskuddene. Dvs... klip dem ned når du har kikket på dem, til den facon du kan lide og giv dem lidt læ ( halmmåtte, grangrene). Så sætter de nye skud derfra, hvor du klippede dem til, på disse skud kommer blomsterne. Delfinen
Jensen 291 25-08-2004 17:38 Forresten. Er der nogen der ved, hvad man skal " fodre dem med, for at få dem til at blive blå"? Delfinen
PeterR 4014 4000 25-08-2004 20:36 Mener de bliver lillablå hvis de får surbed. Sendt fra min Commodore64Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.Se Min XSer herKik forbi www.yamahaxs650.dkArbejder på parogpsykoterapi.dk
Zephirine 1243 3730 25-08-2004 20:49 Hej Jensen. Jeg stak min videbegærlige lille næsetip frem i et andet haveforum, da snakken faldt på dette for nylig. For at få den åbenbart meget eftertragtede blå farve, skal hortensiaen stå i et surbundsbed, som PeterR også skriver. Men gør den ikke det, så skulle man kunne trylle ved at strø 2 spsk. Alun på jorden omkring den (Alun kan købes på apoteket). Men jeg har dog ikke forsøgt mig, for jeg synes min hvide, der går over i pastelfarver, før den bliver gylden, er mindst lige så charmerende. Og det er jeg ikke ene om. Så sent som idag har jeg fået en lille bøn om at tage stiklinger af den. Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer andre hortensiaejere: Hvorfor skal den være blå?
mobbydick Trådstarter 137 8830 26-08-2004 05:21 hej tak for svarene, mine nye planter skal forhåbentligt bestå i mange år .........og til zephirine, som ny hortensiadyrker 8) vil jeg mene at det ser bedst ud med så stor farveforskel på blomstre som muligt..... venligst lars EMMA GAD-GIDER DU........ Annonce
Zephirine 1243 3730 26-08-2004 05:47 Hov forresten Lars, nu glemte jeg jo helt dig i mit svar :oops: Jeg klipper aldrig min hortensia - kun hvis jeg ikke kan nære mig for at tage nogle ind til vasen. Og ellers fjerner jeg blot døde grene om foråret. Prøv at kigge ind hos Mads Lie Jensen, han har skrevet et par ord om hortensia: http://www.gartneriet.dk/leksikon/plante/12/
Jensen 291 26-08-2004 14:03 Jeg synes forresten at hortensia er grimme. Mærkelig ustruktureret busk, grimme blomster uden mening. Jeg kan heller ikke lide julestjerner. Jeg kan derimod godt lide spidskål. ;-) En dag vil jeg trække hortensiaen ned bag i haven og brænde den på den grusommeste måde. Delfinen
mobbydick Trådstarter 137 8830 26-08-2004 15:03 .......som jeg har sagt før i denne tråd "vil jeg mene at det ser bedst ud med så stor farveforskel på blomstre som muligt....." :lol: venligst lars EMMA GAD-GIDER DU........
PeterR 4014 4000 26-08-2004 20:43 @Jensen, du er godt nok en spøjs fætter. Hvad med at prøve at ryge din hortensia Sendt fra min Commodore64Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.Se Min XSer herKik forbi www.yamahaxs650.dkArbejder på parogpsykoterapi.dk