Chiptuning og forurening

Hej

Hvis du overvejer chiptuning så se lige dette link
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=193403

mvh Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, ja, tjoooh .....

Så længe man på grund af vores sindssyge misundelsesafgiftssystem skal slippe 250-300.000 for den mest bovlamme, uinspirerende møgspand (som mange af os mere eller mindre ufrivilligt opholder os i en del tid), så længe vil man blive ved med at pille ved de mindre dieselmotorer.

Nu er tingene i øvrigt heller ikke så sorte og hvide...

Sorry, men sådan ser jeg nu engang på det. smile :!: sad :?:

Med venlig hilsen
FlemmingB

Det er sjovt, at en artikel med så mange dårligt underbyggede "fakta" og faktuelle fejl bliver troværdig, fordi den står på DR's hjemmeside......

Siden hvornår er chiptuning blevet ulovlig? Autoriserede værksteder udfører det dagligt, når de opdaterer fabrikssoftware i biler (min kones 106 kørte pludselig 5% længere på literen, efter en bedre software blev hentet).

Diskussionen er helt hen i vejret, så længe man stadig må montere en turbolader på alle standardbiler ganske uden kommentarer fra myndighederne. Og i øvrigt lader gamle Asconaer og andre oliebrændere forurene upåagtet - for ikke at nævne alle de udtjente dieselbiler, der dagligt lægger røgslør ud.....

I mine øjne er der tale om misundelse fra de, der ikke tør/kan gøre det!

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Det er sjovt, at en artikel med så mange dårligt underbyggede "fakta" og faktuelle fejl bliver troværdig, fordi den står på DR's hjemmeside......


Jeg har ikke læst linket, men set andre artikler med henvisning til undersøgelser, der sagde, at chiptuning øger forureningen, specielt ved fuldgasaccelerationer.

Kommentaren om farven stammer i øvrigt fra, at jeg lagt mærke til, at mange Mercedes-taxaer sender en stor sort sky ud, når de accelererer. Er der nogen der ved, om de er chiptunede, eller om det bare er dårlig motorstyring fra Mercedes side?

Citat fra Jan R.


Siden hvornår er chiptuning blevet ulovlig? Autoriserede værksteder udfører det dagligt, når de opdaterer fabrikssoftware i biler (min kones 106 kørte pludselig 5% længere på literen, efter en bedre software blev hentet).

Diskussionen er helt hen i vejret, så længe man stadig må montere en turbolader på alle standardbiler ganske uden kommentarer fra myndighederne.


Svjv er begge dele lovlige, hvis bilen overholder de grænseværdier, der galdt, da den var ny.

Citat fra Jan R.


Og i øvrigt lader gamle Asconaer og andre oliebrændere forurene upåagtet - for ikke at nævne alle de udtjente dieselbiler, der dagligt lægger røgslør ud.....


Man kan ikke nævne og forsøge at bekæmpe ét problem, så længe der også er andre problemer, eller...? Men det er da ærgerligt, at myndighederne ikke har klodser til at fastsætte endegyldige forureningsnormer, så de værste gamle lig blev skrottet.

Citat fra Jan R.


I mine øjne er der tale om misundelse fra de, der ikke tør/kan gøre det!


Jeg kan jo kun svare for mig selv; Jeg er ikke misundelig, selvom jeg ikke kan gøre det (jeg har ikke turbodiesel), og hvis det kan gøres uden større forurening til følge har jeg absolut intet problem med, at folk optimerer deres bil - ligesom jeg ikke har noget problem med, at nogle mennesker har råd til at køre Porsche (nå ja, lidt misundelig er man måske nok lige i det tilfælde 8) ).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@Thomas - er vi så ikke meget enige? Jeg mener jo netop, at myndighederne burde tage sig sammen og sætte nogle generelle regler op. I stedet for at jage det tema, der lige er oppe i tiden (hvilket egentligt var årsagen til min kommentar).

Mvh.

Jan R.
Annonce
Citat fra Jan R.

@Thomas - er vi så ikke meget enige? Jeg mener jo netop, at myndighederne burde tage sig sammen og sætte nogle generelle regler op. I stedet for at jage det tema, der lige er oppe i tiden (hvilket egentligt var årsagen til min kommentar).


Jo måske - jeg læste bare dit indlæg, som om du mente, det var en forkert påstand, at chiptuning (ofte) øger forureningen.

smile
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@Thomas,

Var ikke meningen - blev bare så irriteret over revolverjournalistikken. Dels er chiptuning ikke ulovligt, dels mener jeg, at man også bør se sagen fra begge sider - og særligt i lidt større perspektiv. Den artikel gavner ikke en meter.

Jeg har set alle mulige - og umulige - tests af chiptuning, og der er da ingen tvivl om, at kraftig tuning koster på forureningens alter.

Så meget hellere, der i forbindelse med syn blev kontrolleret hårdere for forurening.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis