Kombinationssav

Jeg kigger på kap-/geringssav og vil egentlig også gerne offer 3-5.000,- på sagen. Jeg har set Dewalt DW707 (ca. 3000,- på tilbud) og f.eks. en DW708 til lidt mere.

Men så lurede jeg også på kombinationssave - altså en der både kan kap-/gering og være bordsav. Er der nogle der har erfaring med dem ? Er kap-/geringsfunktionen ligeså god som de andre ? Eller skal jeg købe en der kun kan en ting.

Er der iøvrigt nogle der ved hvad en sav med dobbelt gering er ? (f.eks. DW708)

Er der andre mærker der er bedre/lige så gode - evt. til en biligere penge.

/jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En dobbelt kap-/geringssav kan save i smig i to retninger, ikke nok med at den kan drejes på pladen, den kan også lægges i grader fra lodret stilling.

En kombinationssav er en dejlig ting synes jeg. Man har mulighed for at flække et brædt på langs, save plader, bruge den som kap-/geringssav.
Kapacitetsmæssigt kan den ikke skære lange snit i smig, som en teleskopkap-/geringssav, men der må man jo gøre op med sig selv, hvad man har brug for. Dewalt laver denne type, men jeg har også for nyligt set en Electra Beckum, som så vældig ud.

Hvis det skal være en med teleskop, bør det være en med to rør, p.g.a. stabilitet.

Endelig så er der jo radialarmsaven, men den skal findes brugt, ellers er den ikke til at komme til for penge, jo altså hvis man har nok af dem.

Mvh. Carsten
Du skal i hvert fald gøre dit behov op - netop kombinationssavens manglende udtræk/teleskop har holdt mig fra at købe den, da jeg ofte har behov for det.
En anden ting, du skal tænke over, er klingens diameter. Hvis du f.x. gerne vil save en 4x4 over, nytter det ikke meget med en 210 mm klinge.
Ville vælge 300 mm, hvis muligt.

Som Carsten skriver - så kan radialarmsaven det hele. Men dels er den ikke særligt mobil, dels er den dyyyyr.

Mvh.

Jan R.
Hej med jer...

Sjovt at DeWalt bliver besunget så højt.... Det er jo bare et andet navn for Black&Decker !!!!

Begge navne er tydelige på min dejlige gamle radialarmsav...
Den er købt i www.dba.dk og kostede ikke det vilde... Klingerne er siden skiftet med nye hos http://www.axminster.co.uk de kunne levere to klinger for det samme som een klinge ville koste her i danmark, incl forsendelse og alt..

De har desuden et super katalog over "legetøj" til drengene... bla også radialarssave... de koster fra ca 10.000 og op som nye men koster ikke alverden når de er brugte... Min er ikke ny men den fungere fint og er ganske stabil. Dog vil jeg lige nævne at man skal vænne sig lidt til at klingen kommer ovenfra.... Det betyder at den i visse sammenhænge tager selv og at man skal tænke sig lidt om når man flkker et brædt osv... den fungerer ikke helt som en alm bordrundsav. Men når det er sagt så har den en masse indstillingsmuligheder man ellers kun meget svært vil kunne klare med en bordrundsav.

Min er så gammel at afskærmningerne ikke er helt så avencerede som de laves idag... men når man passer på og tænker sog om går det fint...

Jeg har et returlod til at trække saven tilbage efter et snit. det nodvirker også lidt af tendensen til at den vil tage selv, men dog kun når man trækker den ud ad armen... cry

men en super sav med mange muligheder... desvære fylder den også lidt...

MVH Njord
Annonce
@Njord - havde faktisk tænkt over det med "at tage selv". Hvor stort er problemet (kunne godt frygte lidt for mine fingre, når man skærer i tynde plader)????
Var ikke klar over "Black&Decker" - men et eller andet sted er de gode save vel også tilbage fra Elu-tiden??????? :wink: :wink: :wink:

Mvh.

Jan R.
ELU er faktisk også Black & Decker og har altid været det, Dewalt og ELU er det samme, før i tiden var Dewalt et produkt til det amerikanske marked og ELU til det Europæiske. Hvis du kigger nærmere på Dewalts kombinationssav er den da også identisk med de gamle ELU - bortset fra farven
Problemet er ikke stort, altså det med at den kan tage selv... Men man skal være forberedt på det og så er det OK.

Jeg skal måske lige fortælle at jeg oprindeligt er uddannet værktøjsmager og derfor oplært i at omgåes maskiner til metal bearbejdning og her er fræserne jo specielt med savskiverne på bommen noget man skal være noget opmærksom på i sim opspænding..
Så noget ligger sikkert på min rygrad, hvor andre måske vil blive forskrækket.. Og så kan det blive farligt.

Man kan dig tage et brædt og lave en serie savsnit ind i enden og så spænde denne "vifte" på en sådan måde at det holder emnet nede når man saver. På samme måde kan man lave en lettere trykkende holder når man saver på den almindelige rundsav. Her trykker holderen så blot emnet lidt ind mod landet og sikrer at planken ikke springer ud fra landet...

Bare en lille fif 8)

MVH Njord
Jeg bruger dog primært min sav som en kapsav.
Men er glad for at have de andre muligheder...

Men min pris var jo så ca den samme som en H.Nyborg kapsav med teleskop... Altså min sav incl de to nye klinger tongue Eller en kampagnemodel af en bordsav på 230V.... Min er joo en rigtig 400V maskine med den kraft det giver :wink:

Skal jeg flække mindre stykker plade eller træ har jeg også en ganske lille bordrundsav... en billig model der har arbejdet i en del år efterhånden. Men motoren er ikke ret kraftig så den har sine begrænsminger.... Fx var den ikke glad da jeg flækkede en 45x95 reglar til 45x45 og 45x45 :twisted: Det betød at jeg kun kunne save lidt ind og vende planken 180grade og save ind igen.. savehøjden er vist kun 34mm...

Men planken blev flækket og saven overlevede... :twisted:

Men efter jeg har fået radialsaven klares det jo noget lettere.. :lol:

MVH Njord
Jeg har været så heldig at kunne låne en Elu kombinations sav til forskellige projekter.
Det har været alletiders, jeg har haft stor glæde af at kunne skifte mellem bordrundsav og gearingssav med et håndgreb.
Jeg har ikke haft problemmer med skærekapaciteten.

mvh
Ivar
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis