Kombinationssav

Jeg kigger på kap-/geringssav og vil egentlig også gerne offer 3-5.000,- på sagen. Jeg har set Dewalt DW707 (ca. 3000,- på tilbud) og f.eks. en DW708 til lidt mere.

Men så lurede jeg også på kombinationssave - altså en der både kan kap-/gering og være bordsav. Er der nogle der har erfaring med dem ? Er kap-/geringsfunktionen ligeså god som de andre ? Eller skal jeg købe en der kun kan en ting.

Er der iøvrigt nogle der ved hvad en sav med dobbelt gering er ? (f.eks. DW708)

Er der andre mærker der er bedre/lige så gode - evt. til en biligere penge.

/jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Jeg kigger på kap-/geringssav og vil egentlig også... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Indrømmet da jeg byggede garagen havde jeg ikke min radialarmssav. Her er det meste tømmer 45x145 savet op med håndsav. Og de fleste klinkebrædder er kortet op med en ELU kombinationssav. Også her var der tale om lånte fjer... Men siden er der jo bygget lidt på siden af garagen, lavet plantekasser, plankeværk osv.... og her har den "nye" radialarmssav været til stor hjælp og nytte.
Problemet med ELU'en er efter min mening at savbordet ikke er ret stort hvis man vil anvende det som en bordrundsav. Men ellers en ganske god sav der dog ikke kan kappe i de helt store bredder.

MVH Njord
En DeWalt kombinationssav har følgende kapacitet:
Ved 90/90 grader i højden: 155x68mm
Ved 90/90 grader i bredden: 210x20mm
Ved 45/90 grader i højden: 95x68mm - Drejet på bordet
Ved 45/90 grader i bredden: 120x46mm - Drejet på bordet
Ved 90/45 grader i højden: 140x50mm - Kippet i forhold til bordet
Ved 90/45 grader i bredden: 170x20mm - Kippet i forhold til bordet

Jeg vil påstå, at det ikke er ret mange ting, som ikke kan skæres med sådan en kombinationssav, det er rigtigt, at bordet ikke er så stort, men det løses med div. bukke på de nødvendige steder.

Mvh. Carsten
Når jeg skal igang med at bygge sommerhus vil stolpekonstruktionen sikert blive 45*195 og hvordan vil du så klare den ???

Eller hvis/når man skal lave spær med dobbelte vinkler, altså til valmedegavle. Så kommer den også til kort.. OK spær er billige fra fabrik, men når man godt vil selv..

MVH Njord
Jeg vil slet ikke bruge 45x195, men 45x145 + 45x45, sidste lag for krydsisolering, og skal der så dampspærre i eller hygrodiode, kan den ligge bag de 45x45, som selfølgelig sættes på indersiden.

Mvh. Carsten
Jeg kunne også skrive forskudte samlinger i isolering, det burde hjælpe på forståelsen. Det kan godt være vi skal kalde det kuldebro, i hvert fald er det noget, der skal tages hensyn til ved beregning af u-værdier.

Mvh. Carsten
Aha - mit fremtidsprojekt går netop på et træhus, hvor jeg regner med at adskille for og bagvæg totalt (dvs. kun sammenhængende via plastbindere á la murbindere - skal bare lige have fundet nogen egnede).

Mit udgangspunkt er egentligt at indermuren skal være den bærende, mens ydervæggen kan nøjes med at være f.x. reglar. Er dette helt hen i vejret??? Idéen er, at skulle man få en fugtskade, taler sandsynligheden meget for, at det sker i ydervæggen - og så kan man mageligt fjerne hele væggen uden at skulle tænke på tagkonstruktionen.

Undskyld - lidt uden for emnet!

Mvh.

Jan R.
Skal vi lige starte en anden tråd, som hedder "træhus, ydervægskonstruktioner"

Det gør jeg lige.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis