Max længde på svømmende gulv?

Hej - min svigerfar påstår at et svømmende gulv max må være 7 meter langt. Passer dette?
Vi ville gerne lægge på langs af en stue, der er 8,7m lang, og fortsætte banerne ud til og igennem køkkenet og videre ind i soveværelset.
PS. Vi har købt et 7mm laminatgulv.

;-)
\"Handy\"mus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mit Alrum er der lagt et svømmende plankeperketgulv i den lange retnin. Og det er ca 9 meter fra spids til ende af et lille gangstykke...
Og det giver ingen problemer.

Men har du ikke et dørtrin mellem køkken og soveværelse ??

Normalt vil man dele gulvsektionerne under disse dørtrin.

MVH Njord
Der kan være lidt om det, hvis det svømmende gulv vel at mærke er massivt. Men det vil i givet fald være i "bredden", idet træet udvider sig mest i denne retning (altså ikke i årernes længderetning, men på tværs af disse).

Med en kerne af krydsfiner eller MDF/HDF tror jeg det er en skrøne! -og gad egentligt vide, hvad man så ville gøre i idrætshaller :wink:

Mvh.

Jan R.
Ja, træet udvider sig mere på tværs af årerne! mit gulv er fortsat gennem en entré i bredden, og her kan man ligefrem se hvordan gulvet flytter sig nogle millimeter fra sommer til vinter.

TS
Nå, så fandt jeg alligevel lidt mere.

På Pergo's hjemmeside, kan man læse, at de kræver dillatationsfuge ved gulve over 10 m i længden, dog har de to typer, som kan klare sig op til 20 m i længden uden dilatationsfuge, Pergo skal dog konsulteres ved gulve over 10 m i længden, på de sidste to, som kan klare de 20 m.

Nå, men ellers kan man selv læse på www.pergo.com

Dilatation = expansion på hjemmesiden

Mvh. Carsten
Citat fra Carsten Weye

Nå, så fandt jeg alligevel lidt mere.

På Pergo's hjemmeside, kan man læse, at de kræver dillatationsfuge ved gulve over 10 m i længden, dog har de to typer, som kan klare sig op til 20 m i længden uden dilatationsfuge, Pergo skal dog konsulteres ved gulve over 10 m i længden, på de sidste to, som kan klare de 20 m.

Nå, men ellers kan man selv læse på www.pergo.com

Dilatation = expansion på hjemmesiden

Mvh. Carsten



OK, tak for hjælpen ;-)
Så må jeg jo til at finde ud af hvordan man laver sådan en dilationsfuge...

;-)
\"Handy\"mus
Hej alle

I følge Træbranchens oplysningsråd's håndbog TRÆ 41 (trægulve1) skal trægulve i rum der er større end 6 m målt på tværs og ca 12 m målt på langs af årenes retning lægges med en større afstand til vægge og faste installationer end de normale mindst 10 mm.

se de 2 indscannede filer fra TRÆ 41

cmørck
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis