Drivhus - kæmpeplanter

Jeg anskaffede et vægdrivhus her i foråret og plantede spændt tomater og agurker. Drivhuset er forholdsvist højt (220 cm) men selvfølgelig ikke så dybt.

Mit problem er, at planterne vokser alt for vildt. En del er til dels selvforskyldt, idet jeg i den første del af vækstsæsonen ikke var så omhyggelig med at nippe tomaterne. Mine agurker bliver imidlertid meget lange - de er efterhånden groet op og ned flere gange. Jeg vil tro, at skoleagurkplanten er langt over 5 meter lang - er det normalt?

Jeg har kun givet en lille smule gødning, og der kommer godt med agurker på. Det er imidlertid efterhånden nærmest umuligt at komme ind i drivhuset - det er fyldt til bristepunktet med planter. Kan man med fordel klippe agurken af i længden når den fx har været oppe i toppen og nede igen? Det samme med tomaterne - må/kan jeg klippe toppen af planterne når de er ved at røre taget af drivhuset (uden at det går ud over udbyttet)?

Med venlig hilsen

Hans
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror, der er forskellige måder at gøre det på Hans. Men sådan gør jeg:

Agurker får klippet toppen af, når de når taget. Sideskud får klippet toppen af efter 2. til 3. blad. Sideskud på sideskud efter 1. til 2. blad.

Tomaterne får klippet toppen, når de når loftet. Vildskud nippes af og sideskudene klipper jeg, når jeg synes de fylder for meget.

Det er ihvertfald mine grundregler, men det hænder da også, at jeg har pladsproblemer i drivhuset :wink:
Hvordan får man så meget gang i planterne ???

Det lyder jo enormt dejligt med denne kæmpe vækst.

MVH Njord
Jeg har nu ikke gjort noget specielt - de vokser bare.... (som sagt har de stort set heller ikke gået gødning)

Jeg tror måske, at det har noget at gøre med, at drivhuset ikke er så stort og dermed hurtigt bliver varmet op af solen, og at det står op af husmuren som er med til at holde på varmen længere.

/Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis