Fyrretræsgulv på lægter ovenpå vandbåren gulvvarme?

Hej Venner!

Kan jeg det?
Jeg ville så forfærtelig gerne have mit gulv lidt mere levende, end hvis jeg lagde brædderne direkte på gulvet.
Varmen kommer vel op aligevel, selvom der er luft imellem gulv og brædder?

De bedste hilsner.
Leon.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår jeg dig ret: Du har et gulv med indstøbt varme og vil lægge lægter direkte på gulet og lægge gulvbrædder ovenpå?

Dertil vil jeg sige to ting: (nej jeg hedder ikke Poul Nyrup smile )

For det første vil det gå ud over lofthøjden, men det har du vel allerede tænkt på.

For det andet er stillestående luft jo et fremragende isoleringsmateriale, så du vil nok opdage at det tager meget længere tid at opvarme lokalet (med deraf følgende højere forbrug)

Mvh
TS
Hej.

Du kan jo evt. lave gulvet med meget tynde lægter f.eks. h10 x b35 mm. Så bliver der kun 1 cm, frirum og det betyder sikkert ikke så meget.

Hvis man lægger gulv direkte ovenpå beton, så kan det være en god ide, at lægge noget kork imellem, så bliver det ikke så hårdt at gå på.

Mvh
ThomasB
Tak for begge svar!

Jeg er lige blevet færdig med at lægge pex rør oven på flamincoen.
Så min støbehøjde skal afgøres nu.
Jeg har hele tiden regnet med at lægge gulvet på lægter, men blev pludselig i tvivl.
Ikke så meget på grund af varmen, jeg kan ikke forestille mig, at varmen ikke fortsætter op over gulvbrædderne, men jeg så pludselig for mig, at gulvet blev vind og skæv. At lægterne på grund af varmen svingede gulvet op og ned, så jeg måtte anskaffe mig fire flygeler. Et til hvert hjørne.
Spøg til side.
Kan varmen gøre noget særligt ved lægterne, når der er lagt gulv på dem? mon!

De bedste hilsner
Leon.
Hej

Dine strøer skal være af god kvalitet. Jeg har selv anvnedt laminerede og ovntørede strøer i 50x50. De burde ikke slå sig.
Belægningen skal være egnet til gulvvarme. Jeg forestiller mig at meget let fyrretræ vil svinde meget.
Junckers har iøvrigt lavet en ret god folder om gulvvarme.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak for hjælpen
De bedste hilsner
Leon.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis