Skæring af laminat plader uden at enderne flosser ?

Jeg har uden den store succes forsøgt at skære nogle 16mm. laminet plader til som skal bruges til hylder, men enderne bliver ikke pæne, dvs. at laminaten flosser.

Da jeg skal skære en del plader foretrækker jeg at bruge en rundsav, men hvilken klinge skal jeg bruge ?

- Eller skal jeg "overgive" mig og bruge en håndsav ?

NB! Jeg kunne evt. være intresseret i at købe en helt ny rundsav, hvis det bedre kan svare sig frem for at købe en løs klinge, da min egen er en "no-name" rundsav, men hvad skal jeg kigge efter ved køb af ny rundsav ?

Thomas

Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se lidt på dette link
http://www.axminster.co.uk/
Jeg har handlet rundsavklinge hos dem og de er ganske flotte til prisen.
Jeg købte en fintandet til lidt finere arbejde og en grovtandet til det lidt grover samt opkortning af stolper osv. I deres katalog har jeg set fine tabeller beskrive hviken klinge der er optimal til forslkellige save arbejder og hvilke der er rimelige.. osv.

Jeg fik 2 klinger incl forsendelse for det een ville have kostet herhjemme.

De har iøvrigt et rigtig flot katalog. De sender det gerne med en ordre ellers koster det lidt.... Men de er IKKE sammenlignelige med Harald Nybord osv.. de er langt bedre.....

Så er du tilfreds med din sav nøjes med en klinge... Ellers må du fortælle lidt mere om hvad du har af krav/opgaver til din sav.. Skal det være en stationær bordrundsav eller en håndrundsav evt incl styreskinne eller en radialarmsav ?????

MVH Njord
Her er min teroi:
Du skal se på om savtanden skubber laminaten ind i pladen eller ud af pladen. Når den skubbes ind går det fint, men når savtanden skubbet laminatendu af pladen brækker den af og taget lidt af kanten med. Jo mer fintandet klingen er - jo mindre stykker brækkes af.
Du bør indstille saven så den kun lige går gennem marerialet.
Som jeg husker det vil pladen flosse på den kant du starter med og på oversiden (den side du kører rundsaven på). Hvis du forlanger alle kanter skarpe, er løsningen nok at finde den rigtige klinge.
DEt er ogås vigtigt at få indstillet den lille plade der sidder bag ved klingen rigtigt. Hvis den ikke holder bagkanten af klingen fri af pladen, kan den rive (den i første omgang) skarpe i stykket.

Dette er mine egne overvejelser - som er affødt af de samme problemer som du beskriver.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

I tillæg til alle de glimrende indlæg (fedte fedte :wink: ) ovenfor - PAS PÅ HASTIGHEDEN. Jeg har præsteret ganske fine resultater med en relativ grov klinge alene ved at lade saven glide langsomt gennem materialet.
Du kan evt. forridse med en kniv lige i yderkanten af "det kommende" savspor - men det tager jo ekstra tid....

Mvh.

Jan R.
Hej

Jeg plejer (uden at have tænkt nærmere over det) ikke at have problemer med flosset laminat. Plejer at lægge laminat siden nedad og indstiller savens skæredybde på netop en pladetykkelse + 1 mm.

mvh Anders
.......eller prøv at skære fra bagsiden !!!!!!!!!!!!!!!

.........så er resultatet helt anderledes.........

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tak for alle jeres svar, det er vist lige et par ting som skal efterprøves, især det med malertape havde jeg ikke tænkt på.

Der nævnes at der skal passes på hastigheden, men nu ved jeg så ikke om det blot er mig som ikke har bemærket det, men jeg kan ikke mindes at man på nogen rundsave kan ændre på omdr./min. ?

Thomas

Thomas
fremføringshastigheden.....

Altså den tid det tager at save emnet over...

Det er et spørgsmål om hvor dybd hver lille tand skal skære i pladen. Det kan bestemt have stor indflydelse på resultatet. :wink:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også