Cirkulationspumpe til brugsvand

Hej

I forbindelse med bygning af nyt hus er vi blevet anbefalet, at få monteret cirkulationspumpe til det varme brugsvand, da der bliver langt (ca 14 m) fra teknikskabet til det bagerste bad.
Spørgsmålet er så hvordan dette så bliver bygget, - med 2 strenge fra hvert brugssted eller er der blot tale om 1 streng hvor der cirkulere varmt vand hele tiden ved hjælp af pumpen ??

Venlig hilsen

Mondi :roll:
Hej I forbindelse med bygning af nyt hus er vi... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor tidsrelæet, kan den ikke bare slukke sammen med lyset?

Mvh. Carsten
Hej Carsten...

Kender du ikke det med de glemsomme børn ???????

MVH Njord
Nej :lol: , for mine er stadig så små, at det er mig, der skal tørre enden på dem, enten når den ene råber: Faa'aar jeg er fæærdiig, eller når den anden skal skiftes.
Nu ved jeg ikke lige hvad vand + afledningsafgift er hos jer, men her på øen gir vi kr 70,-/m3, så kan det godt betale sig. Ved beregning af vandledninger regner man med de 10 sek ventetid, hvorefter det kan betale sig.

Varmetabet er ikke af særlig betydning, da man isolere rørerne (min 20 mm rockwoolskåle, i isolerede rum, og 40 mm i uisolerede rum).

Grundfoss laver udover timermodul, til cirkulationspumper, også et trykstyret modul, som starter pumpen når der bliver åbnet for en hane.

Alternativ til Grundfoss kunne være Wilo som koster en brøkdel af Grundfoss. Men som "Professionel" VVS-montør er det tabu.
Hej igen

Tak! for alle tilbagesvar og gode råd,- IMPONERENDE må jeg sige. Jeg tror nu nok at jeg ud fra alle de gode råd vil indlede en "forhandling" med vvs-eren, om et godt tilbud til at få installeret en pumpe.

Jeg er dog ikke klar over om det i sidste ende vil være en fordel rent økonomisk, men under alle omstændigheder vil der jo være en besparelse hver gang den varme hane bruges overalt i huset, når man ikke skal vente på at vandet bliver varmt, og mon ikke det går nogenlunde lige op i hvad man forbruger af strøm til timer og pumpe samt et evt. varmetab.

Venlig hilsen
Mondi
Jo det er derfor man siger 10 sek. ventetid. 10 sek. er der hvor det begynder at kunne betale sig at køre med cirkulation på det varmevand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis