Tomatplanter med plamager

På en del af bladene på mine tomatplanter er der kommet nogle lysebrune/sandfarvede plamager.

Hvad er det?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige opdaget, at der også er tomater med plamager cry
Det var dog sørgeligt. Jeg tror, jeg vil prøve at fjerne de angrebne og se, om det fortsætter...
cry cry cry

Har lige været derude. Det er håbløst, og jeg tror vi er i samme båd, Jensen. Jo mere jeg klippede, des værre angreb dukkede frem. Det kan være det samme.

Nu vil jeg prøve at redde lidt blommetomater og se om de kan modne i frugtskålen istedet. Og så er det slut med at vande dem...
Der er et par ting, man ikke må gøre med tomater.
Ikke vande dem med vand fra kartoffelskrældningen.
Ikke henkaste cigaretskod.
Jeg gjorde det sidste, måske der kom en svampe/ virus ind på den måde.
Dumt.
Men juli måneds kulde og fugt har under alle omstændigheder givet god grobund for skimmel.

kartofler og tobak er ligesom tomater natskygger.

mine peberplanter er nu endelig kommet lidt igang og er ikke ramt af "sygdommen", selvom de også er natskygger.

Delfinen
Så blev jeg så meget klogere. Jeg vidst ikke, at peberplanterne også hørte med til natskyggefamilien. De har det heldigvis godt og er frodige og frugtrige. Jeg har allerede høstet 6-7 stk. på mine to planter. De var godt nok kun knapt halvt så store som dem i butikkkerne, men de smagte godt. Eneste minus er, at Den Iberiske Skovsnegl også er glad for dem.

Så har jeg det lidt bedre med, at jeg nu næsten har fjernet alle spor af tomaterne. Igår var jeg temmelig nede over det, for det er de mest frodige og grønne tomatplanter, jeg nogensinde har formået at dyrke og tilmed en for mig ny slags, Blommetomat/Roma, som jeg glædede mig meget til at spise. Nu er der kun tilbage at ordne jorden og gøre den side af drivhuset ren.

Og så må jeg til at finde på noget at udnytte pladsen til, for det er nærmest skræmmende at se alt den plads uden nogle planter på.
Sådan noget jord kan bruges til en efterafgrøde af salat, radisse eller til stiklinger. Evt persille eller dild.
Mine pebre var ligeså fine som dem man køber, de var ansat allerede i juni og blev smukt røde. Juli måneds kulde gjorde, at der ikke sattes frugter af i en periode. Nu er der masser af nye igen, små grønne nogen, de bliver nok aldrig røde.

Delfinen
Hej Tomatdyrker..
Erkender at jeg altid har haft for vane, at tage en cigaret med i drivhuset og har da også et askebæger der. Mine tomater har vist ikke noget imod det, men har da hørt at det ikke er godt.
For at undgå skimmel, skal der ALTID udluftes godt og ikke plantes for tæt.
Kik planterne efter for angreb tit, fra de er små, og fjern blade med pletter, så kan planterne reddes.
Jeg har ofte haft skimmel i tomaterne, men aldrig oplevet at måtte opgive dem.
Grundig rengøring af drivhuset er nødvendig-specielt når der har været skimmel.
Zephirine.: Pak tomaterne ind i køkkenrulle og læg dem svalt. Tag frem i varmen, lad dem blive i papiret (ikke sollyset) og de modner efterhånden du skal bruge dem.
Har du travlt, så læg dem ved et æble.
Grøn tomatmarmelade smager himmelsk, på ristet brød.......
Hilsner
sniffer

Sniffer  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis