Citat fra Heksen
hvis nogen har et super godt råd eller et sov-igenem-hele-natten-kur så er jeg villig til at prøve :wink:
Kuren findes - hvis I tør
Fra vores søn var 3 mdr. (hvor han havde en ubehagelig hospitalsindlæggelse) og til han blev 6 mdr., sov han max 1-1½ time ad gangen om natten. Til sidst var vi så trætte og desperate (min kone stod op for at amme, og jeg vågnede fordi jeg sover let), at vi lånte bogen "God nat og sov godt" på biblioteket. Efter 4 nætter (hvoraf især den første var ret hård for os) sov han igennem - fra 20-6.30 - hver nat!
Jeg kan ikke huske, hvordan man skal forholde sig med børn, der stadig skal have mad om natten, men det står der i bogen, og så vidt jeg husker skulle de kunne undvære mad om natten fra ca. 6 mdr..
Bogen har mange modstandere, der kalder det tortur, fordi en del af metoden er, at barnet skal blive liggende i sengen, når det vågner, hvilket betyder, at barnet græder under processen. Der er dog også en del, der er glade for bogen (dem, der har fulgt rådene

).
Der er blandt andet nogle læseranmeldelser på denne side:
http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=101772
Som du kan se er de ikke ubetinget positive, men jeg vil mene, at de bærer præg af at komme fra personer, der enten kun har hørt metoden beskrevet (hvilket gør, at man misser nuancerne og forklaringerne), har læst bogen halvt, eller grundlæggende har den fejlagtige opfattelse, at et grædende barn altid er ulykkeligt og derfor skal føjes og have sin vilje.
Jeg har kun erfaringer fra vores egen søn, og de er rigtigt gode! Han er nu 2½, han elsker at komme i seng (og det tager i øvrigt ca. 3 minutter, fra vi går op ad trappen til hans værelse

), han sover fra 20-8, han er glad og harmonisk, og han bærer absolut ikke præg af at være blevet mishandlet!
Min anbefaling er at læse bogen grundigt (og få din mand/kæreste til det samme), og vurdér selv! Efter min mening er den utroligt velargumenteret, så jeg følte mig ikke utryg, da vi gik i gang, hvilket selvfølgelig er en vigtig forudsætning. Hvis du er utryg ved metoden er der i anmeldelserne henvisninger til andre bøger, som har andre løsninger på problemet.
Held og lykke
Thomas