Malerarbejde, men hvilket værktøj?

Jeg skal til at male et hus vi netop har købt. Og i dag vil jeg så drage i Silvan og investere i de nødvendige ruller og pensler.
Jeg skal i første omgang kun male indendørs og fortrinsvis på glasvæv/savsmuldstapet. En lille væg der er vandskuret skal dog også have en klam.

Hvad skal jeg kigge efter når jeg køber malerruller og pensler?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt bruger jeg billige malerruller fra Fakta (10kr). Og så køber jeg også billige penselsortimentposer, når jeg ser dem.
Jeg synes det er svært, eller umuligt, at rense en rulle ordentligt. Derfor hellere smide væk, og ta en ny.
Derimod er det nemt at rense pensler til vandmaling. Men er det til oliemaling, bruger jeg de billige, og smider dem væk. (jeg kan heller ikke finde ud af at rense pensler til oliemaling.)

Men proff malere har sikkert en anden mening...!

klassikeren
Hej

Hvorfor spørger du ikke i Silvan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Du skal sørge for at bruge ruller med lang luv (hår) 16-20 mm
Hvis du ikke gider og gøre dem rene så køb nogle billige.


Colormann
Ja, der er vi uenige.
Til vægge betyder kvaliteten af værktøjet ikke så meget for udseendet. Men det betyder meget for den der arbejder. En god rulle, af fx lammeskind kan indeholde meget mere maling end en billig tynd en. Jo mere maling, jo nemmere.
Oliemaling.... er meget vanskeligere.
Der er man nødt til at have ordentligt værktøj for at få det til at flyde og blive pænt.
Døre maler jeg med skumgummirulle, paneler og sprodser med en god pensel af svinebørster.
Som iøvrigt vedligeholdes således:
Ny pensel maler trappestenen for at slide hårene til, kløfte dem lidt.
Ny pensel vædes med linolie.
eller shellack ( kompliceret historie)
efter brug renses den i terpentin, HVOREFTER den vaskes med vand og sæbe til den er ren. Sulfo og halvvarmt vand evt, ellers håndsæbe.
Det er rimeligt besværligt, og pensler til oliemaling kan godt stå i vand til næste dag.
Jeg køber somregel et par pakker pensler i et lavpris sted, når jeg indleder malerarbejde, man får altid brug for dem. Silvans priser ville jeg mistro på det bestandigste.

Delfinen
Hej

Nu forespurgte donslund jo på hvilket værktøj (han) skulle bruge på glasvæv/savsmuldstapet, altså standard vægmaling.
Selvfølgelig er en lammeskindsrulle jo det mest optimale, men hvor mange "nybegyndere" går ud og investerer 150-300,- i en sådan rulle,
9 ud af 10 vælger en billig syntetisk rulle, og der vil jeg stadigvæk anbefale en luv på 16-20 mm. (en god lammeskind, har ca. 20 mm luv)
Resten vil jeg give dig ret i.

Colormann
hej

en god malerrulle i 25 cm bredde koster omkring 100 kr,
men så får man også en rulle der kan transportere meget maling fra rullespanden og til væggen/loftet,
og så husk lige at vaske den først , og så selvfølgelig efter brug,

en god pensel er af rene børster og forholdsvis dyre men her gælder det samme som ved rulleskind,

og hvis man ikke er proff får man slet ikke et ordentligt resultat med dårligt værktøj!!!!!!!!!!!!!!!

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Annonce
Lidt uden for emnet mht. vægge, men da vi flyttede ind i vores nuværende hus fik vi en prof maler, der var gået på pension til at stå for malingen (familie). Til karme og gerigter brugte han kun mårpensler. Det han præsterede holder fortsat (karmene) ca. 20 år efter, og der er ikke eet penselstrøg at se - fantastisk. Det er håndværk så det batter.

Mvh. JørgenE
Det kan jeg også med mine MEGET billige pensler. Men så bruger jeg også oliemaling, der flyder rigtig godt sammen.

klassikeren
Sennels - det kan også lade sig gøre med vandbaseret maling - hivs du køber ordenlig vandbaseret maling kan det flyde lige så flot sammen, og så har vandbaseret maling så vidt jeg lige husker en del andre fordele f.eks. gulner ikke krakelere ikke osv. (og vigtigst rengøring af pensler er nemere smile )

Men før i tiden brugte jeg også altid oliemaling, men det har jeg droppet nu (indendørs kun self).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også