Gulv med niveauforskel

Hejsa herinde!

Vi bor i et hus hvor der p.t. er cirka 80 kvadratmeter gulv med klinker. Jeg vil meget gerne have lagt et pænt trægulv i hele huset. For værelserne og stuens vedkommende er det kun et spørgsmål om at skifte det eksisterende trægulv ud med et pænere et af slagsen.

Mit problem er at det vil være alt for omstændigt at hive klinkerne af og få rettet gulvet af. Derfor planlægger jeg at lægge parketgulv ovenpå klinkerne. Men dette vil resultere i en niveauforskel på ca. 20 mm.

Spørgsmålet er så om man kan lave en pæn overgang mellem de forskellige rum? Og i såfald hvorledes?

Jeg overvejer selv en skråliste men føler mig ikke overbevist om at det vil være særlig kønt.

En anden mulighed er at lægge nogle plader på de gulve der ligger under klinkegulvet for at udligne niveauet. Men hvordan vil sådan en løsning fungere..........og er den overhovedet brugbar?

Sidst men ikke mindst så er jeg også nødt til at skære en 20 mm af det døren da gulvene er gennemgående i huset. Er der nogen der har erfaringer med dette?

Jeg fryger nemlig en smule at man vil blive voldsom irriteret over at håndtagene kommer til at sidde længere nede, men måske det drejer sig om så lidt at det er ligegyldigt?????

Håber der er nogen der kan hjælpe med konstruktive svar på ovenstående.

Påforhånd tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der ses mange løsninger på niveauforskelle. Det skrå brædt er den ringeste.
Man plejer at udjævne ved at lave et trin i forbindelse med dørtrinnet.
Man kan save 20 mm af en dør, det har jeg prøvet.
Jeg ville lave ens højde over hele huset ( og måske løfte dørene, afhængigt af vægkonstruktion). Jeg ville starte m. at dække klinkegulvet og så passe resten af huset i niveau, hvis jeg gad.

Delfinen
Uuha, med alt det hokus pokus med skrå lister, afkortning af døre osv. tror jeg nu alligevel, jeg ville pille klinkerne af, selvom det er omstændigt.
Jeg tror bare du/I vil blive gladere for den løsning i længden.

Glæden ved en god løsning, selvom det er hårdt arbejde, er bedre end den nemme løsning, hvor der er irritationsmomenter over ting, som ikke helt lige blev, som man havde tænkt.

Mvh. Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så slemt er det ikke at hugge klinker op...

Det er da bedre at bruge tiden på at hugge disse op, fremfor at skulle bruge tiden på at lave fusk... Du vil være træt af hver dag i alle årene frem over.....

Det er jo netop en af os LDS'eres fordele at vores timeløn er 0,- og derfor betyder det ikke ret meget med 20 ekstra timer for slutprisen på projektet... :oops:

MVH Njord
Uha, hvor kan vi blive enige Njord biggrin

Mvh. Carsten
Jeg har haft samme problem!

Jeg valgte at lægge gulvspånplader i den "lave" del af huset som svømmende gulv og så det nye parketgulv, også som svømmende gulv, ovenpå spånpladerne og klinkerne.

Jeg har ikke haft problemer med det, men måtte afkorte en dør af samme årsag, samt sætte nyt dørtrin ved havedøren, da det nye gulv kom helt op i niveau med det gamle dørtrin.

Det tog vel en halv dag at lægge spånpladerne (ca 40 kvm). Hvor lang tid, det ville tage at fjerne klinkerne, ved jeg ikke.

TS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Klinkerne i sig selv tager ikke lang tid at barbere af, med en god stor mejselhammer, med bredbladet mejsel går det nemt, det er vist nok værre med underlaget.

Mvh. Carsten
Klinker er normalt utroligt nemme at hugge op - som oftest hurtigere end medhjælperen kan fjerne dem. Underlaget vil jeg ikke røre ved, med mindre det er skruk. Værste ujævnheder kan fjernes med mejslen eller en kopsten på en vinkelsliber. Dernæst et tyndt lag selvnivellerende spartelmasse. Så er det lige at lægge trægulvet.

Mvh.

Jan R.
Ja, men.... Får man så ikke bare problemer med niveauforskel mellem den selvnivellerende spartelmasse og det "bare" gulv? Eller vil du hælde spartelmasse ud over hele gulvet?

TS
det rigtige er selvfølgelig at fjerne klinkerne.
Men hvad er der nedenunder. Beton og gulvvarme?
eller ligger de oven på det samme som resten af huset?

Sikke megen tid der egentlig bliver brugt på at lægge klinker ovenpå trægulve og trægulve ovenpå klinker.

Delfinen
Under klinkegulvet er der gulvvarme. Jeg har naturligvis overvejet at rive klinkerne af men har ikke ingen erfaring med at nivillere så store flader så det er jeg lidt bekymret for at gå i gang med så stor en opgave. Desuden er jeg meget i tvivl om hvor langt under klinkerne gulvvarmen ligger.

Sidst men ikke mindst så gør det ikke opgaven lettere at der ikke er dørtrin mellem de forskellige rum. Hvis det havde været tilfældet kunne jeg forhåbentlig bruge dem til at adskille de forskellige gulv, men ak nej.

Jeg har selv overvejet at lægge spånplader på den del af gulvet hvor der ikke er klinker. Men vil i lim eller skrue dem direkte ned i betongulvet? Der er ikke plads til strøer så den metode er udelukket.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også