Gulv med niveauforskel

Hejsa herinde!

Vi bor i et hus hvor der p.t. er cirka 80 kvadratmeter gulv med klinker. Jeg vil meget gerne have lagt et pænt trægulv i hele huset. For værelserne og stuens vedkommende er det kun et spørgsmål om at skifte det eksisterende trægulv ud med et pænere et af slagsen.

Mit problem er at det vil være alt for omstændigt at hive klinkerne af og få rettet gulvet af. Derfor planlægger jeg at lægge parketgulv ovenpå klinkerne. Men dette vil resultere i en niveauforskel på ca. 20 mm.

Spørgsmålet er så om man kan lave en pæn overgang mellem de forskellige rum? Og i såfald hvorledes?

Jeg overvejer selv en skråliste men føler mig ikke overbevist om at det vil være særlig kønt.

En anden mulighed er at lægge nogle plader på de gulve der ligger under klinkegulvet for at udligne niveauet. Men hvordan vil sådan en løsning fungere..........og er den overhovedet brugbar?

Sidst men ikke mindst så er jeg også nødt til at skære en 20 mm af det døren da gulvene er gennemgående i huset. Er der nogen der har erfaringer med dette?

Jeg fryger nemlig en smule at man vil blive voldsom irriteret over at håndtagene kommer til at sidde længere nede, men måske det drejer sig om så lidt at det er ligegyldigt?????

Håber der er nogen der kan hjælpe med konstruktive svar på ovenstående.

Påforhånd tak
Hejsa herinde! Vi bor i et hus hvor der p.t. er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvilken type gulvvarme det er? El eller vandbåren.

El sandsynligvis lige under klinker
Vandbåren ca. 8 cm nede i beton.

Spånplader på beton skal ikke hverken skrues eller limes til beton, det lægges flydende ovenpå en fugtspærre. Derimod skal samlinger limes.

Hvis du ikke har dørtrin til at adskille, så vil jeg helt klart anbefale, at du sørger for, at gulvene har samme højde over det hele, altså ikke noget med trekantlister ved overgang.
Grunden til min anbefaling er, at hos nogen af mine venner, har de netop den løsning med trekantlisterne (har de ikke selv lavet), ikke ved en dør, men midt gennem stuen, ved overgang til tilbygget del. Når jeg står der, føler jeg mange gange, at jeg er ved at falde til trods for, at der ikke er tale om mere end 2 cm.

Mvh. Carsten
Hejsa. Mht. spartelmassen vil jeg kun spartle, hvor det er nødvendigt. Kan ikke ud fra boso's spørgsmål vurdere, om der vil være en niveauforskel. I givet fald vil det ikke være mere, end at det kan udlignes med en liste i døråbningen - f.x. rustfri stål.
Hvis det skal fuldspartles, er det nemt at inddele rummet i nogle relativt overkommelige størrelser ved at sætte en lægt eller lignende på tværs.

Men med lidt held er spartlearbejdet begrænset. Sidst jeg bankede klinker af i større stil, nøjedes vi med at køre hele gulvet over med en bred spartel (stor stålklinge på skaft - kender ikke dens rette betegnelse). Herefter undergulv af 8 (10?) mm filtplader, trægulv på. Det ligger stadig perfekt 10 år efter...

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min bror har lavet noget lignende på et 40 m^2 gulv. Han pillede fliserne af, det tog vist en dags tid. Derefter brugte han en gulvslibemaskine til beton (kan lejes), som han brugte til at fjerne fliseklæber og de værste ujævnheder i betonen. Det tog alt i alt ikke mere end 3-4 par dage incl gulvlægning med junckers 14 mm planker. Det ligger meget pænt uden niveauforskel.
Der er tale om vandbåren gulvvarme. Er der nogen regel for hvor langt nede det ligger i forhold til gulvets overflade. Kan i samme forbindelse nævne at huset er fra 1978.

Når man rykker klinkerne af er der så risiko for at rive dele af betonen af og derved komme ned til gulvvarmen???
Det ved jeg ikke med et 78'er hus, men jeg vil skyde på de 8 cm jeg før nævnte.

Nej, du kommer ikke til at rykke betonen op sammen med klinkerne, og skulle det ske alligevel, så er det ikke meget, medmindre du banker direkte ned i det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også