HDF vs MDF laminatgulv

Hej hej - endnu et forvirret spørgsmål fra "handy"mus
Håber ikke det er et totalt tåbeligt spørgsmål men hvad er egentlig forskellen på en HDF-kerne og en MDF? Hvad står det for og er HDF meget bedre end MDF og hvorfor?
Læste at Michael B tidligere har skrevet, at man skulle sikre sig at laminatgulv havde HDF kerne pga fugt.
Sidder med reklamen fra Bilka og Bauhaus der begge reklamerer med laminatgulve til 39/m2 - det i bilka med HDF (men ingen oplysning om garanti) og det i Bauhaus med kun 6mm. Tidligere har jeg kikket på ét i Bauhaus til 44,5/m2 med MDF-kerne og 8 års garanti.
Nå, men er det noget billigt lort og skal man gå efter HDF og evt garanti?

:lol:

;-)
\"Handy\"mus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at lægge laminatgulv fra Bilka, hos mine svigerforældre, min erfaring er at det er noget bras.

Hvis jeg skulle vælge et af de 2 du skriver om, ville jeg tage det fra Bauhaus, pga de 8 års garanti.

Det eneste jeg har ku' finde om HDF-kerne er at den er fugtafvisende, hvilket MDF ikke er.

Da vi planlagde ombygningen som vi er igang med, var vi rundt forskellige typer laminatgulve, og ens for dem alle, billig og dyr, var trinlyden, og det var uanset om der var lydisolering eller ej, det kommer aldrig til at lyde som et trægulv.
Ikke helt enig med Smeden. Sammenligner du et "højkvalitets" laminatgulv med et do. træ, er eneste forskel de øverste 4 mm (med mindre vi taler massive gulve og de fordele/ulemper, disse medbringer).
Da laminatgulvets 4 mm også fortrinsvis er en træmasse af en eller anden type, burde forskellen være til at overse. Hvilket også er min erfaring i praksis (men lyd opfattes jo også forskelligt!).

Imidlertid er der stor forskel på kvalitet, dels i materialer og samlemetoder, dels er det afgørende, at gulvet lægges rigtigt (plant underlag, passende valg af undergulv). Alt for ofte sparer man undergulvet, hvilket har en afgørende indflydelse på komfort og lyd.

Jeg vil ikke være specielt bange for at prøve et af produkterne (men ville nok også vælge det med garantien, trods alt). Spørgsmålet er jo, hvor længe overfladen holder......

Mvh.

Jan R.
Hmmm....de har også noget med 10 års garanti i jem&fix (Ready fix) til 80kr/m2 i dagens tilbudsavis. Det er vist ret pænt også, men de skriver ikke hvilken kerne det har, men det skriver I jo også er mindre vigtigt.

Nogen der kender til Ready fix?

;-)
\"Handy\"mus
Hej!!

Vi har været rundt alt lige fra de billige i Bauhaus, til 40 - 50 kr/m2 til de noget dyrere fra Timberman til 749 kr/m2, og ens for dem alle er at de lyder kunstigt når man går på dem.
Annonce
Mit gulv er et plankeparket gulv... Der er naturligvis mere trinlyd end på et tæppe :lol: Men det er ikke noget der ligner den hårde trippende trinlyd det nu engang giver på et laminatgulv....

Opbygningsmæssigt er der også en forskel på mit og de fleste laminatgulve jeg har set.. Mit er en trelagt opbygning hvor bunden og slidlager er langsgående "planker" og midterlaget er tværgående "træstave" Altså tre lag træ, man kan kalde det en slags krydsfiner. De andre der her er omtalt er tilsyneladende en bund af MDF eller HDF og ovenpå dette er de limet en plast plade ( laminaten ).

Denne konstruktion er set med mine øjne en del anderledes :wink:

Hvad du vælger er op til dig selv... men man kan købe ting for billigt....
Dog skal man jo ikke forsage et godt tilbud......

MVH Njord
Nå, men det endte så med jem&fix's 7mm Ready fix laminatgulv med 10 års ligegyldig garanti men med slidstyrke 31, HDF-kerne, til at lægge uden lim og egnet til gulvvarme. (normalpris 89,95/m2)

Takker for de mange svar - når jeg engang bliver færdig med mit studie og tjener en fed løn vil jeg overveje lamelparket :lol:

PS. Er der nogen der ved hvor alvorligt man skal ta' det der med at pakkerne ikke må åbnes før brug??? Det var jo lidt svært med sådan en masse tunge pakker ikke at komme til at rive hul i plasticen på nogle af pakkerne...

;-)
\"Handy\"mus
Hvis du opbevarer gulvet indendørs og der ikke er vildt fugtigt, altså helst indenfor i stuehuset kan det vist ikke betyde noget om der er gået lidt hul i indpakningen...

Men ligger de længe i en fugtig garage så kan de tage fugt...

Så igang med at ligge gulvet... Så skal det nok gå godt 8)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis