Neotherm gulvvarme

Hej til alle jer gulvvarmefolk!
Har forvirret læst de fleste gulvvarme indlæg her på sitet, men må alligevel nu spørge:

Er der nogen der har prøvet at installere Neotherm elstyring til gulvvarme fra VVS-eksperten?

Jeg skal ha' installeret gulvvarme i to rum med 2 kredse i stue og 1 kreds i køkken. Har hos VVS-eksperten købt et Neotherm basismodul til 6 kredse (24V, AB 4001-6), termomotorer/telestater og rumtermostater med sokkel.

Hvor meget må man selv installere og hvor meget skal man ha' en autoriseret el-installatør til at ordne, og hvordan finder man forresten én der har forstand på det?

Er der nogen der ved hvor man kan finde en forklaring for dummies til hvordan sådan noget forresten fungerer med telestater og termomotorer - og hvor pumpeshunten kommer ind i billedet osv osv?

Mvh en noget forvirret handymus :roll:

;-)
\"Handy\"mus
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Handymus....

Jeg kender ikke specielt det system du har købt..
Men jeg mener ganske bestemt at du må montere hele varmeanlæget, hvis du kan og vil...

Men jeg har selv handlet en del hos vvseksperten og hvis du ringer til Allan tror jeg han kan og vil hjælpe dig. Er der en instruktion / vejledning medsendt ??
Ellers vil jeg tro han har en du kan få tilsendt.

Du skriver ikke hvor i landet du bor ?? Derfor kan det være svært at henvise til een eller eanden der evt kan hjælpe dig.. Men du kan da ringe og spørge en vvs montør om han kender systemet og om han vil montere det for dig ?? Jeg vil tro at det nok er lettere at få en lille mester til at montere dele du selv har hjemkøbt end et stort firma... Men spørg om de vil og om de kender systemet og få en pris på montage af anlæget.

MVH Njord
Der er forhåbentlig en dansk brugsforvirring???? Nå men telestaterne er en slags små "motorer" som åbner/lukker ventilerne (li'som danfoss radiator termostat åbner og lukker for radiator ventilen) men her er de bare styret af basisenheden, som får signal fra rumtermostaterne når der er brug for varme og omvendt. Pumpeshunten cirkulere vandet rundt i gulvvarme kredsen, dette for at opnå så ens en temperatur på hele strengen som muligt. Typisk vil temperatur forskellen, med pumpeshunt, ha' en temperatur differens på 5 grader.

Da det er 24 volt mener jeg du skal ha' en autoriseret elinstallatør til at installere telestater, basisenhed mv. (men man kan jo godt selv, hvis man vil, og gider tage den tid som det tager at sætte sig ind i systemet)

Men så'en bare af nysgerrighed, hvorfor har du ikke spurt her på siden, inden du købte??? I min dagligdag kommer jeg indimellem ud for folk som har købt et eller andet, uden at tænke over om det kan lade sig gøre, eller om det bli'r fordyrende osv. men det er for det meste Pædagoer eller kunstnere, tilhøre du en af de grupper :lol:

Jeg tror de fleste idag får monteret Wirsbo eller Wawin, men Neotherm ser ud til at virke efter samme princip.
Hej og tak for jeres svar

Til Njord - jeg bor på Amager, så der er lidt langt til VVS-eksperten i Hedensted, men jeg kan da prøve at ringe til ham Allan, når jeg engang når så langt :roll:

Til Smeden - jeg er IKKE pædagog eller kunstner, men bare en fattig studerende der ikke havde råd til Wirsbo eller Wavin og fandt den billigste løsning hos VVS-eksperten. Har studeret de mange gulvvarme-indlæg her på siden inden jeg købte og har også talt med tekniker hos Wirsbo. VVS-eksperten havde desuden de billigste varmefordelingsplader og pex-rør, som skal lægges indenfor den næste uge, så det var også for at spare fragt vi bestilte alle materialer på én gang.
Håber ikke det er helt discount kvalitet, men brugsforvirringen siger mig foreløbig ikke så meget. Jeg må vel gi' den en chance til, og efter din forklaring gi'r det da mening at der skal være 3 telestater mens der kun skal være 2 termostater (til 3 kredse i 2 rum) :lol:

;-)
\"Handy\"mus
Har du mulighed for at scanne brugsforvirringen ind og maile den til mig??? Så skal jeg kigge på den, og se om jeg kan gennemskue den for dig.

Har du trukket kredsene og forbundet fordelerrørerne???

Er det også Neotherm fordelerrør du har anvendt???
Og et lille suk - Handymus - hvis du nu skrev hvor du kom fra og hvad du lavede, så var flere af spørgsmålene allerede sorteret fra. Skriv det når i tilmelder jer - jeg lover vi bruger det ikke til overvågning eller noget som helst, men det er møjirriterende at "snakke" med en om hvor det er godt at handle, når det så viser sig at det er 500 km. væk.

Så når siden nu er gratis, så gør os den tjeneste, og ens profil kan skam rettes også efter man er blevet bruger, og fortsat lover jeg, at vi ikke bruger den til noget som helst.

Mvh. JørgenE
Annonce
Ganske rigtig sagt Jørgen...

Men vi andre vil netop "bruge" bopælen til at "sortere" Men kun på den positive måde...

8)

MVH Njord
Undskylder - er lidt langsom, men har været i huset og nusse rundt det meste af dagen. Kan godt se det er smart med location, men havde overset rubrik!

Til smeden: det er da helt vildt sødt af dig - ligger desværre ovre i huset, så jeg kan først scanne det i morgen aften.

:lol:

;-)
\"Handy\"mus
Glemte at svare, at jeg endnu ikke har fået fordelerrør til shunten, og jeg er ikke klar over hvilket mærke de er, men det betyder vel ikke så meget???
Vi er ikke nået så langt med det hele endnu. Fik først materialer torsdag. Håber at gå i gang med at trække pex i næste uge, men gulvet skal lige afrettes først osv. Ta'r tid når man også skal på arbejde... :lol:

;-)
\"Handy\"mus
Du skal bare huske at fordelerrørerne skal passe sammen med Neotherm styringen.

Husk og mærke fremløb og retur af (evt. med blå og rød tape)

Husk og noter længden på de enkelte kredse (skal bruges til at justere kredsene ind)

Husk og noter hvor kredsene høre til, ved at sætte en lap på enderne af Pex'en

Kender godt det med at bygge om og gå på arbejde samtidigt, har været igang i et år nu.
Hold da fast man smed, det er en ordentlig mundfuld du har taget dig der biggrin .
Hvor gamle er de billeder? Du er forhåbentlig nået længere på det år du har været i gang, ellers kan jeg hurtig spå, at det vil komme til at tage lang tid. Bare til eksempel, kan jeg sige at min far var ca. 4 år om et tilsvarende projekt, nå men han er jo også selvstændig, så skal det tage lang tid :lol: .

Mvh. Carsten
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis