Nedtagning af radiator - Er blinde rør lovlige ?

Hej.

I håb om at få et kvalificeret svar fra nogle fagfolk.

Jeg har for nyligt fået en VVS'er til at nedtage en radiator som ikke længere skal være der. I kælderen har han sat 2 propper for enden af rørene med det resultat at der er ca. 3 meter "blinde" rør. En af mine venner sagde at han ikke mente at det var lovligt.

Er der nogen i dette forum som ved noget omkring dette ?

Jeg vil nemlig hellere end gerne tage fat i nakken af dete VVS firma, da jeg synes de tog ågerpriser for det arbejde de udførte ... :twisted:

Hilsen
Mogens

Mvh.
Mugge
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget i vejen med at have blinde rør på et varmeanlæg. Det er på brugsvand og afløb der ikke må være blinderør.

Prisen på håndværkere er dyr, VVS'erne er vist endda de værste, stærkt efterfulgt af elektrikerne. Men du skal tænke på at montøren skal ha sin løn + omkostninger på bilen + opfyldning af bilen + værktøj + omkostninger til værksted/butik + mester skal selv ha' løn osv. Jeg bor og arbejder på en ø, og vi har ikke mulighed for at køre til den nærmeste grossist for at hente materialer, så min mester er tvunget til at have et lager af en hvis størrelse, så her er der yderligere omkostningerne.

Hvis ikke kunden skulle betale for ovenstående omkosninger hvem skulle så, hvis mesteren selv skulle betale, ville det jo være en underskudsforretning at drive virksomhed.

Jeg kan fortælle dig at få monteret en ny radiator (incl. nedtagning af den gamle, bortskaffelse, rør-arbejde samt indkøb af ny radiator) koster ca kr. 4500,-. Samme radiator kan købes for ca. 600,- ved lavprisvvs, men så skal man selv ha' hænderne op af lommen.
Hej Smeden.
Jeg er ikke enig med dig. Danske håndværkerpriser er helt urimelige. Hvordan kan det være man skal arbejde 3-4 timer selv for at få råd til 1 håndværkertime :?:
Mht. mesters lager af materialer, biler osv. må det være noget han arbejder op med tiden, det skal man som kunde ikke finanserer. Et af de værste penge-sluger er spildtid. alt i alt er det en nedad gående spiral som avler sort arbejde. :? Var timeprisen mindre lille jeg bruge "hvide" håndværkere. biggrin Men det kan på ingen måde være rimeligt at betale 4500 kr. for at skifte en radiator.

Hilsen Folke
Muligvis er det for dyrt at bruge håndværkere - det er jo derfor vi laver det selv!

Men der er da ikke noget mærkeligt i at man skal arbejde 3-4 timer for at få råd til en håndværkertime! P.g.a momsen skal du betale for 1,25 timer og p.g.a. skatten skal du arbejde 3,125 timer for at få råd til at betale de 1,25 timer (v. 60% skat). Derudover skal der i håndværkerfirmaet betales til administration (af moms, skat m.v.), bruges tid på at tale med kunder og give uforpligtigende tilbud og meget mere.

Alt i alt er det billigt sluppet at arbejde i 3-4 timer for en håndværkertime - det er i hvert fald ikke håndværkeren eller hans mester, der scorer gevinsten.


TS
Mht. timepriser, så er håndværkere vel heller ikke de værste.

Der er en del brancher, hvor man betaler pr. time typisk. Bl.a. Edb folk, advokater, revisorer mv. og de er da alle en hel del dyrere. Så det er sjovt det altid er håndværkere det går ud over, men det er formentlig fordi der er mange private kunder.

Jeg er selv i revisionsbranchen, og her er satser fra ca. 300 (elever) op til et par tusser (autoriserede), det synes jeg umiddelbart lyder mere vildt.

Lars
Hej igen,

Selvfølgelig går det ikke at skabe harme hos Jørgen E, så går det sikkert også bare ud over hans kunder :wink: :wink: :wink:
Folke!!!!

Betaler du for at gå på arbejde, siden du forventer at få en pose penge af håndværkeren, når han arbejder for dig??????????????????
Ha - ha, og tak for de muntre indlæg til mig, men - ikke for at forsvare revisorer, men håndværkere. Hvis I vidste hvor meget tid de bruger i telefonen med kunden der skal bestille og have en masse at vide som skal undersøges, priser osv. og så senere forhøre sig om de nu også kan komme den dag der er aftalt, og når de så kommer "lige har en lille ting, de måske lige kan kigge på når de nu er her" - derefter regning totalt udspecificeret, en bil og en mand på stedet = kørsel frem og tilbage, så forstår jeg godt, at håndværksmestre ikke normalt har den store indtjening.

Tro mig, mange ansatte svende har ligeså meget som mester reelt har selv på bundlinien, men mester føler han har en større frihed, men det er ofte til at lave regnskab i sin fritid og tilrettelægge næste uges arbejde.

Mht. revisorer skal man lige huske, at godt nok har vi en høj timeløn, når vi sælger den til en kunde, men bare i mit lille firma bruger vi næsten 20% af tiden til at læse love, gå på dyre kursus'er, samtale om den rigtige løsning for DEN kunde, og kun een skriver tiden på for den samtale.

Vi sælger intet andet, som f.eks. en mekaniker der tjener lidt på reservedelene, en tandlæge der tjener på dentalarbejdet, og derfor lyder vores pris høj. - Et par tusinde ville jeg dog gerne have, men jeg holder mig nu pænt under den ene og det er for 60% af min tid på arbejde, men i alle de år vi har læst (for mit vedkommende 7 års overbygning) har andre tjent fuld løn, så det skal vel også koste, at nogle af os bruger så mange penge på uddannelsen - ellers kunne I jo også bare have gjort det. Jeg kørte lånt scooter og motorcykel og boede hjemme, mens vennerne fik lejligheder og biler, gik på skole om aften mens de andre morede sig, så helt urimeligt er det vel ikke.

Nå, det er ikke vores indtægtsforhold vi skal drøfte, så nyd i stedet, at siden er gratis, det var ikke sket, hvis ikke jeg havde mit job smile

Mvh. JørgenE
JørgenE! Man kan næsten høre violinerne, når du taler om lånt scooter og motorcykel :lol: Ku man måske friste med en Grand Lux fra '63??? jeg har 2 som er under renovering.

Jeg er forøvrigt selv søn af en revisor, underligt at alle hans 3 sønner skulle ende med at blive smede.

Nå men idag hvor flere og flere begynder selv at købe materialerne over nettet er der ingen der tænker på at der forsvinder en indtægts kilde fra div. håndværksmestre, hvilket medføre at timeprisen stiger (det er faktisk deres juridiske ret).
Men selvfølelig er der noget galt når selv svendene kan købe materialer til deres egne projekter, billigere gennem lavprisvvs o.lign, end de kan få dem til indkøbspris ved deres egen mester.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis