haveboring

Hej
jeg har tænkt på at få lavet en boring til havevandig,drivhus mm
kan man selv lave sådan en eller skal man have prof hjælp????
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du have en tilladelse.....

Og jeg vil ikke tro at det er noget du selv kan klare... Alt afhængig af hvor dybt vandspejlet ligger.

Glem det er mit råd :?

MVH Njord
Der er dels det med tilladelsen - som i de fleste kommuner er "møj svær" at få.
Er du heldig (?) at bo tæt på grundvandet, kan du godt selv lave en boring - men du skal vide dette, ikke bare gå i gang med at grave. Har oplevet, at skulle montere en flagstang, hvor der allerede 1 meter nede stod klart vand (midt i en villahave).

Du skal tænke på, at vandet formentlig ikke løber til i det omfang, som du skal bruge det - der skal altså laves et reservoir/mellemlager, f.x. ved at boringen laves dyb eller bred (f.x. lægge en drænslange i en rende). Jo større overflade, desto hurtigere tilstrømning.

I langt de fleste tilfælde er det ikke umagen værd - vil foreslå dig at få en 1000 liters beholder (eller større) i stedet (kan graves ned) og koble denne til tagrenden.

Mvh.

Jan R.
kan ikke se hvorfor han skal glemme det...har selv en lille have boring og den kan trække 2 vand spræder på en gang....og pumpen koster ca 800 kr med tank og presostat på.......og så kan man bruge alt det vand man vil. og det koster næsten ikke noget. ca 800 w pr time men hvad er det i forhold til hvad drikke vand koster...... den eneste det kræver for at lave sådan en boring er en rimlig stor benzin vandpumpe og ca 1000 litter vand og x antal meter 2" rør...jeg er nede i 6 m ca og der er vand nok......og alle her i byen har sådan en vand boring.....og hvis man først har matrialerne tager det ca 10 min at lave en vand boring


mvh tobak
Der er en grund til at kommunerne er forsigtige med at tillade boringer.
Boringer til grundvandet virker begge veje.
Vand kan komme op af dem, det vil kommunen gerne have styr på og indkræve vandafgift af, til vandmiljøet og skattekistens bedste.
MEN vand kan også løbe ned i dem, hvorved vores alle sammens grundvandsreserver kan ødelægges, det er der mange eksempler på.
Derfor er det forbudt, og derfor er der stramme regler for hvorledes gamle brønhuller skal opfyldes så nedsivning er umuligt.

Iøvrigt er det ganske enorme mængder vand der løber igennem nedløbsrørene. Se fx. 500 mm x 100 kvm = 50 kbk meter om året.
Det er rigeligt til at vande med, men kræver jo en stor beholder.
Igår regnede det her, jeg tror vi fik 70- 90 mm, helt utroligt!

Delfinen
Ak ja, det er snart et totalt gennemreguleret samfund vi lever i. Vi må ikke få bakterier fra fødevare, som man gør i vores sydlige nabolande - æg der står ude i solen - en LionsClub der vil sælge lidt mad een eftermiddag kræver håndvask, rindende vand osv. så det er udelukket, vi må ikke ret meget mere, men bliver hurtigt syge når vi møder ganske almindelige bakterieflora, som alle andre lande kan tåle - er vi på vej til en befolkning af mennesker der slet ikke tilpasser sig naturen.

Jeg synes det er meget sørgeligt i vores søgen efter kontrol og passen på andre - lad os dog leve et almindeligt liv. Vi bliver svagere og svagere bl.a. når vi rejser for vi får ikke de bakterier vi burde i et normal liv få, og som skaber modkraften mod andre - nej, de er udryddet hos os - det er sygeligt synes jeg - men det er jo så også bare min mening om det.

Mvh. JørgenE
Annonce
Hej Jørgen,

Meget enig. Se blot på æg - salmonella, som jo er en naturligt forekommende bakterie hos høns, er i dag blevet et meget stort problem. Problemet er ganske simpelt, at vi ikke er vant til at håndtere den, dels har vi glemt "god æg hygiejne".

Jeg fatter jo f.x. ikke, at jeg ikke må smide en slange i åen og vande have med dette vand - men i stedet skal bruge vandværksvand, der jo er brugt store ressourcer på at hente og rense. Samfundsmæssigt er det jo en fadæse - jeg bruger en knap ressource, fordi reglerne er lidt kantede.......

Mvh.

Jan R.
Jeg bliver næsten tvunget til at forsvare reguleringer og regler, selvom jeg ikke er vild med det.
Vi har selv valg politikerne! De regerer på vores ønske.
Ang bakterier: Ja der har altid været salmonella i Danmark, men vi har fået nogle nye arter, og nye dårlige vaner på alle niveauer i fødevarefrembringelsen.

Forurening af grundvand.
Jeg sætter pris på at det vand som min husstand ikke kan undgå at indtage er uden farlige tilsætninger.

Vandafladningsafgift: På en eller anden måde må man jo fordele omkostningerne ved vores forurening. Det koster at have 10 mill svin og 5 mill mennesker gående på 43.000 km2.

At lægge omkostningerne på varerne ville være det rigtige, og kommercielt selvmord for vores alle sammens socialforetagende nr 1, landbruget.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis