Små vinduer som kun er tilgængelige indefra

I mit hus som er meget højt, skal jeg til at udskifte to gavlloft vinduer. Huset er som sagt meget højt, og det er derfor også umuligt, med mindre jeg lejer en lift, at isætte disse udefra. Ligesom jeg naturligvis også skal kunne kommer til at male disse i årene fremover.
De gamle er sidehængslet og kan derfor nemt tages af og males, ligesom jeg med lidt arkrobatisk snilde også kan få malet den udvendige karm, mens jeg står inde på loftet.
De vinduer som findes (som jeg har fundet) måler 590x590 - mens mit hulmål er 600x600 hvilket ikke giver meget plads til en mørtelfuge, samt at de alle i den størrelse er topstyret/hængslet hvilket forhindre mig i at afmontere dem indefra.
Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt ideer og inspiration til hvordan jeg løser mit problem - eller skal jeg virkelig til at betale for at få lavet dem specielt.

Mvh Tor
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om man kan få så små vinduer med "husmoderbeslag" et sidehængt beslag der gør at rammen kører lidt ind på karmen så man kan komme til påbegge sider af glasset indefra.

Mine Velfacer har dette beslag i min kvist da det her er svært at komme til ellers.

Hvad vil det koste at få disse to vinduer special fremstillet ???

Formodentligt ikke meget sammenlignet med husets værdi...

Nogen gange må man ofre lidt mere for at få det man allerhelst vil have...
Og når man så laver en masse selv har man jo ofte sparet nok til at kunne ofre det lidt mere engangimellem... tongue

MVH Njord
Principielt, og jeg mener principielt, så kunne disse topstyrede vinduer bare drejes en kvart omgang, så havde man Njord's husmoder vindue.
Fakta er, at det ikke er en god ide, da vinduet ikke er konstrueret dertil, her tænker jeg på afvanding, skrå false på bundstykker m.v.

Jeg tror du skal ofre enten at få dem lavet specielt på dine mål og sidehængt, eller bare på mål og så som vedligeholdelsesfri udvendig (træ/alu).

Mvh. Carsten
Der er da ikke noget specielt ved specialmål. Mange vinduesfimaer fremstiller på mål uden meromkostninger. Blot er der så en leveringstid på nogle uger. Jeg har bla fået et sødt lille (50X50) sidehængt vindue med tynde sprosser og 4 thermoer fra Vika vinduer i padborg. Men Jysk Vindueskompagni kan da osse anbefales.

klassikeren
Nej, det har du såmænd ret i Sennels, men alt hvad der betegnes som specialmål, er hvad der falder uden for standardmål, og standardmål er at betegne, de vindues- og dørmål, som passer med murmålene.

Derfor vil et standardvindue til Tor's murhul hedde 588x588, men det var jo egentlig for stort, eller rettere der blev for lidt plads til mørtelfuge.

Teoretisk regnes altid med fugebredder på 12 mm, i praksis vil det være ok med fugebredder mellem 10 - 15 mm.

I øvrigt er der næsten altid leveringstid på vinduer, også dem på standardmål, da det ikke er alle producenter, som producerer til lager.

Mvh. Carsten
Som ejer at et hus fra 1919 ved jeg, at der er ikke noget der hedder standerd-hul.
Alt-i-alt er der vel ikke noget problem, andet end få målt murhul, og så trække fugen fra. Og så få betilt (noget).

klassikeren
Annonce
Nej, det er fremgangsmåden, jeg har heller ikke standard murhuller i mit hus fra 1935, men det nærmer sig.

Standardhulmål som vi kender dem kom vel egentlig først med typehusene i 50'erne eller 60'erne, hvor vindues- og dørproduktion blev rationaliseret.

Mvh. Carsten
Takker mange gange for jeres engagement - det kunne jo være at der lige var en der havde en anden kreativ ide. Men jeg må krybe til korset og få lavet vinduer på special målene - men 100% vedligeholdelsesfri vinduer og karm findes vel ikke?

Mvh Tor
Så skulle det være helt igennem alu-vinduer, jeg ved ikke hvem der evt. laver dem. Et andet alternativ er plastvinduer, som jeg bestemt ikke er tilhænger af. Men et godt vindue alu udvendig og træ indvendig er vel heller ikke at kimse ad, du maler jo ikke inde alligevel eller hva' :wink: .

Dybest set vil jeg jo sige, at der ikke er et vindue, som er 100% vedligeholdelsesfri, det kan godt være man kan få nogle, som ikke skal males, men de skal vel alle smøres på bevægelige dele engang imellem 8).

Mvh. Carsten
Jeg kan da heller ikke lade være med at tænke på om ikke du kunne redde de gamle...
Selv er jeg blevet en habil glarmester med glasskærer og kit.
Har man et gammelt hus, fjerner man noget af sjælen (og værdien), hver gang man kasserer det originale...
Og man bliver ofte forbavset over, hvor godt træet egentlig er under den gamle afskallede maling.

klassikeren
100% enig - de gamle vinduer burde aldrig udskiftes hvis de kan reddes. Resten af huset havde til min store skuffelse fået ny vinduer, da jeg i sin tid overtog huset. De enste gamle var de to famøse gavl vinduer, som jeg indrømmet, har haft overset i for lang tid. Problemet er at de for så vidt så ok ud - men beslagene var tærede ved skruerne og her har vandet løbet ind og ødelagt træet, samtidig er selve indfatningen revnet på langs i begge vinduer. Men jeg overvej nu stadig et alternativ til en udskiftning.

Mvh Tor
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også