montering af ny gruppe - dokumentation

Jeg er ved at renovere strømmen i det gamle hus, jeg lige har købt, og i den forbindelse

- beholder jeg den gamle tavle og noget af den gamle strøm
- nedlægger en del gamle kontakter og installerer en del nye
- får lagt en ny gruppe ind udelukkende til køkkenet (tidligere var der kun een gruppe til hele huset)
- får lagt kraft ind

Jeg har en elektriker til at hjælpe mig og til at lave det alvorlige. Mit spørgsmål går på, om der skal være en form for dokumentation på, at installationerne er foretaget af en elektriker? Kan man risikere et eller andet form for syn, hvor man kan blive knaldet for ikke at have papirarbejdet i orden?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er ikke elektriker,og du er nødt til som du selv skriver at lade elektrikeren lave det alvorlige. Elektrikeren sørger for at der kommer de rigtige plomber på de rigtige steder, om han også melder noget til elværket ved jeg ikke, men hvis det er en autoriseret elektrikers stempel der sidder i plomben til din instalation, mener jeg at du har dit på det tørre. Elektrikeren laver selvfølgelig en regning som du skal gemme, det kan være rart at have den. Hvis du så selv laver lidt ekstra på en måde så man ikke kan se at det ikke er en elektriker der har lavet det, altså lovlig instalation med lovlige materialer kan man jo aldrig finde ud af det. Hvem skulle i øvrigt have interesse i det? Hvis installationen er lovlig er der jo ikke noget at komme efter. Mig bekendt kan man heller ikke udaf en elektriker regning præcist se hvilke kontakter, ledninger der er lavet.
Når det så er sagt skal man også gøre sig klart at ingen er tjent med en elinstallation som ikke stensikkert er 100% i orden, så hvis du bliver i tvivl så ring og be´elektrikeren om hjælp.

mvh Anders
Vi forudsætter at plomber på måler ( elleverandørens interesse) er i orden. Vi forudsætter at alt er lavet efter reglerne.
Men derudover er der mange måder at lave el på, som ikke alle er lige gode.
Det handler om kvalitet.
Mange elektrikere laver billige løsninger, men forbinder selvfølgelig tingene, så de virker.
Og så handler det om at en evt fremtidig køber af dit hus med rimelighed kan forvente at elinstallationerne er i orden. Er de ikke det, kan han klage over det, og du må betale.
Skaffer du dig en beskrivelse af arbejdet, som du evt selv skriver og får elektrikeren til at sætte sit stempel på, har en fremtidig køber langt sværere ved påstå ting og sager.
Normalt gemmer man regninger og den slags til dokumentation.
Tilstandsrapporter med " kontakter ikke korrekt monteret" vil afskrække en del, da folk, uden grund, er meget bange for strøm.

Delfinen
jeg har ikke tænkt mig at rode med tavlen selv. Dels fordi jeg ikke ved hvordan, det skal gøres, og gerne vil være helt sikker på at den del ihvertfald er i orden også fordi jeg er klar over at der er plomber på.

I det her hus er det ikke så svært at finde kontakter og forskelligt, der ikke er monteret korrekt, fordi det lader der er igennem tiderne og de forskellige ejerne er blevet rodet lidt med strømmen her og der, og jeg retter ikke AL den gamle hokus pokus el.

Men det efterlyste var, om der i dag bliver udfærdiget en form for certifikat for nye elinstallationer, men det kan jeg læse ud af jeres svar, ikke er tilfældet.

Jeg skal til at lave almindelige installationer i en stue.

- Er der nogen regler, der foreskriver, hvornår man må mure f.eks. en treleder ind i væggen, fremfor at skulle mure "installationsrør" ind med 3 separate ledere trukket igennem? Gode ideer til, hvornår man gør det ene og det andet?

- I køkkenet har jeg lavet alle stikkontakter med jord. Bør man også gøre det i en stue/opholdsrum?
Hej!!

Du må godt mure 3-leder installationskabel ind i væggen, men det er ikke særligt smart, i det tilfælle du skulle komme til at bore i kablet, ikke har en chance for at skifte det, uden du må rive det hele ud af væggen igen.

Idag skal alle nye installationer ha' jord.
Idag skal alle nye installationer ha' jord.


i mit hus beholder jeg som sagt noget af det gamle el og fornyer noget. Dvs. at jeg laver ikke nye installationer i HELE huset. De forestående installationer er som sagt nye med nye kabler og kontakter. Så jeg formoder at de kommer under betegnelsen "nye installationer" og derfor skal være monteret med jord.
ELLER betyder reglen at ALLE installationer i huset skal installeres nye, før de skal være monteret med jord, som derfor ville betyde at mine nye installationer i gammelt hus ikke behøver at være monteret med jord?

Måske kringlet spørgsmål, men jeg vil bare være sikker.
Annonce
Personligt vil jeg altid trække JORD med når jeg skal igang med at ændre på instalektioner.... Det er alt for lidt at spare...

Jeg ved godt at kun ganske få stik reelt har det tredie ben til jorden... Men se nogle år frem... Så tror jeg det er med de fleste steder...
Det handler jo også om lidt sikkerhed...

MVH Njord
Jeg havde selv for et par år siden, problemet med for få stikkontakter i en gammel installation. Jeg valgte, i forbindelse med lægning af nyt gulv, at lægge ny installation i rør under gulvet, og trak 5 ledere i alle rør, incl. jord, så det skulle være fremtidssikret. De ekstra ledere, som ikke bruges nu, koster så lidt i forhold til besværet. Så nu er der mulighed for, ved fremtidige projekter, at sløjfe igennem på passende steder, og få f.eks. et nyt fast lampested eller to.
Ombygning af gruppetavlen skal meldes til forsyningsselskabet. Det klarer din elektriker også. Da der skal udarbejdes dokumentation, kan dette ikke gøres s0rt.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Ombygning af gruppetavlen skal meldes til forsyningsselskabet. Det klarer din elektriker også. Da der skal udarbejdes dokumentation, kan dette ikke gøres s0rt.


Hmmm.... skulle jeg nok have vidst lidt. Er det meget vigtigt? Han kan vel godt lave dokumentationen selvom det måske ikke er helt hvidt - eller hvad?
Dokumentationen for gruppetavlen er jo en officiel historie, og kræver autorisation. Så den del er elektrikeren nødt til at lave i firmaets navn, og ikke som - øh - fritidsarbejde.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej

Gruppetavler er en meget indviklet ting efterhånden. De fleste el-installatører har opgivet at selv konstruerer deres egne da der er så mange beregninger som skal være i orden. Dvs varmeafledening, kortslutningsberegninger osv. de fleste tavler der bliver monteret nu er prefabrikerede tavler som man bestiller ved el-grosisten, så medfølger den fornødne dokumentation på tavlen. Uden 100% overbevisning vil jeg mene at installatørens indkøbspris for en standard tavle til en privat installation ligger på ca 1500,- så du skal nok regne med ca 3000,- for tavlen da de også skal leve af den.
Du må gerne indmure de fleste slags installations kabel, tjek produktets infoblad da der findes nogle typer kabler som ikke må bla light kabel.
Jeg ville selv vælge at lægge rør med ledninger i der kan rep's på det ved senere lejlighed.
Ved større gennemgribende renovering af el inst, skal der Jord ud til alt installation, og det skal anmeldes til dit lokale forsynings selskab. Det kræver autorisation...

Mvh John (Udannet Kostalds-Elektriker(Ikke aktiv elektriker))

Selv gjort er vel gjort
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis