Havebænk/rengøring

Jeg har en dejlig have bænk af noget hårdtræ af en art. Den skriger på en gang olie! Men jeg vil gerne rengøre/rense den først. Hvordan gør jeg det?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

her er en 100% sikker metode:
Owatrol træoliefjerner, Owatrol terrasse/træ-rens og Owatrol træolie, tilsat en masse krofedt men havemøblerne bliver som nye

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej

Nu har du sikkert læst den 100% sikre løsning ovenfor. Her følger så den som jeg selv bruger. Der er ikke nogen garanti, måske vil nogen mene at det er helt forkert, men det virker fint hos mig gennem flere år.
Jeg plejer at vande møblet godt så det er vådt overalt. Så smører jeg overfladerne ind i en opløsning af maskinopvaskemiddel (husk hansker og evt beskyttelsesbriller, det er vist ret basisk) Gør det evt nogle gange og bearbejd overfladen med en gulvskrubbe. Sørg for at intet tører ind undervejs. Maskinopvaskemidlet opløser gammel snavset olie. Møblet vaskes helt rent og fri for maskinopvaskemiddel i rigelige mængder vand. Så plejer jeg at lade det tørre i et par dage. Til sidst skal møblet olieres med en god olie, billige produkter kan ofte ikke bruges og er spild af penge og ødelægger i værste fald det forarbejde som man brugt en del kræfter på.
Det skal lige siges at jeg kun har prøvet på teaktræ.
Jeg er lidt spændt på hvad de professionelle her på siden mener om min fremgangsmåde.

mvh Anders
Jeg tror i grunden ikke jeg ville ulejlige mig med vask, medmindre den var blevet jordslået. Og så ville jeg bruge klorin.
Jeg ville bare pøse ny olie på, gerne med lidt fransk terpentin i.... og så et par gange.

Delfinen
Hvad er fransk terpentin?
Hej

Dette er sakset fra miljøstyrelsens hjemmeside
"Fransk terpentin: Også kaldet vegetabilsk terpentin - et organisk opløsningsmiddel udvundet af træ."
Kan vist købes hos matas

mvh Anders
Annonce
Ja det er rigtigt. Vegetabilsk terpentin hedder det også.
Er anderledes end den mineralske ved at være mere flygtig og ved ikke at sætte så fedtede spor. Nemmere at arbejde med, og lugter af peber.

Delfinen
OK, tak.

Hvad gør terpentinen godt for? Trænger olien bedre/hurtigere ind eller holder bedre/længere eller gør det olien nemmere at arbejde med?

Er der iøvrigt noget, jeg skal være opmærksom på, når jeg smører olien på?

Jeg har forresten også et lille rundt bord og et par stole, som jeg også må ofre noget tid på inden efteråret. Men de er blevet lidt grønne af de omkringværende træer. Jeg tænkte på, om man kan bruge Rodalon til udendørs (har hørt om denne Rodalon, men endnu ikke købt den) brug til det formål?
Hej Zeph.

At blande olie og fransk i vel knapt 1:1 er perfekt. Terpentinen sørger for at det kommer dybt, mens olien helst vil dovne den af ovenpå, men den ultratynde franske terpentin er så tynd, at vores dovne fætter drøner med ind i træet og giver en bundvirkning som olien ikke kan give uden hjælp fra den påtvungne familie - det kan absolut anbefales.

Men når det så er gjort, skal olien så have lov til at komme på alene, men det er så når træet allerede er blevet mættet, så den får bare lov til at være creme de la creme, men jeg tror selv på at langtidsvirkningen forbedres mærkbart, ved at den med fransk kommer dybt først.

Og som gammel LDS'er må jeg så lige bekende, at jeg havde glemt den franske terpentin inden dette indlæg - og det var noget både min far og jeg altid brugte - så tak for indlægget, for det var endnu et af de fif man bør huske, og som LDS er meningen med, at vi ikke skal glemme. Om det er Jensen eller Anders Kruse ved jeg ikke, men næste gang ved jeg lige hvad jeg skal gøre, og det var ellers røget i glemmebogen hos mig.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis