AKUT!!!

Er der mon nogen on line nu med en alternativ løsning. Bolledejen er ved at hæve og har lige opdaget at jeg ikke har noget bagepapir. Hvad gør jeg? cry
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håber det ikke er for sent,

I gamle dage, før bagepapiret blev opfundet, smurte man bagepladen med smør, før man lagde bollerne på (ligesom man smører f.eks. en bageform). Det er selvfølgelig ikke lige så godt, men det bedste bud, tidsfristen taget i betragtning.

Mvh
HansL

Mvh.
HansL
Du kan altid stole på, at vi LDS'ere passer på hinanden så bolledejen ikke brænder på :wink:

Mvh. JørgenE
Det var en succes med staniol og mel, og bollerne smagte fantastisk biggrin
Jo der er lidt flere tilbage, men opskriften... Jeg smed dem bare sammen på rutinen, så det er ikke lige til at gengive, men der var bla mel i :lol:
Nåh, dem kender jeg godt :lol:
Hejsa..
Hvor er i bare skønne.......

Sniffer  
Jeg ka' også en anden en, som du kan smække sammen i aften...

5 g. gær opløses i ½ l. vand, som tilsættes en spskf. groft salt. Rør Durumhvedemel i til dejen har konsistens som vælling. Tilsæt alm. hvedemel indtil du synes, at dejen er for tung at røre rundt. Put den i køleskabet.

Imorgen tænder du ovnen og stiller den på 250 gr., snupper en ske og laver klatter af dejen på en klargjort bageplade og drysser lidt Durumhvedemel på dem. Når så ovnen er varm, putter du dem i og efter 5 min. skruer du ned til 225 gr. Når skorpen er pænt brun, er de færdige!

Hvis nogle af dem skulle overleve morgenmaden, hvor de er vidunderlige med koldt smør på, så er de også et hit med pålæg på i madkurven senere på dagen.

Nemmere kan det næsten ikke være. Skulle de være blevet lidt vel flade, så skal der lidt mere mel i næste gang. Velbekomme og fortsat god week-end.
Og for mig tumpe der ikke ved hvad det vil sige at "gør pladen klar" eller hvad en spskf. i frøken Jensens bog betyder, hvad er førstnævnte så? Smør på pladen? Bagepapir eller hvad - Zep - du taler jo som om alle er indviet i den hellige ånd, men jeg har meget lyst til at komme med ind i den, og ve gruppen hvis jeg tager mig sammen til at lave boller i morgen - så vil det give genlyd kan jeg love jer. Nå ja, vi har ikke den mel og heller ikke gær, men måske senere så - næste weekend hedder Ledreborg Slotspark, så der er det heller ikke.

Og så en lille munter historie med vores familie fra Island.

Min kone havde lavet ribbensteg som de elsker til aftensmad og der var til 14 mennesker, men hele natten kunne jeg høre konstante trippen til og fra køkkenet, så næste morgen (læs formiddag når det er mig), kom jeg op til ingenting. Alt var ædt i løbet af natten.

Så jeg kørte med det samme ud til vores søndagsåbne butik og købte et par ribbensteg og smed dem i ovnen.

Da svigerfar fra Island bemærkede det, kunne jeg fortælle ham, at jeg lavede rester.

Den har skabt en del munterhed på Island, for ligefrem at lave rester har de aldrig hørt om, men jeg elsker kold ribbensteg, og jeg lover jer, der blev vovet over "resterne" så jeg også fik min del af dem, og indrømmet, det er nemmere når der ikke er gæster, men ikke nær så sjovt.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis