Hessian - føj

Hej
Vi er måske ved at købe et gammelt hus hvor der er hessian overalt - selv på skabslågerne. Og det skal selvfølgelig væk - er der nogen der kender en særlig god metode ?

Mvj Jens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Enten kan i forsøge at pille det ned (kan være svært), ellers skal det spartles.

Mvh
ThomasB
Ja - det med at spartle det ud er jeg blevet forslået. Men det synes jeg dels er spild af spartelmasse og dels lidt ulækkert (det har hængt der i 30 år) .... så nej det skal ned

Mvh Jens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jamen, så er sagen jo klar.
Lav noget sæbevand og smør det på hessiannen. Vent 15-30 minutter og hiv det af. Det er ikke sikkert det alt sammen kommer af, men så er det igang med skraber. Hvis der er puds under, skal i nok være forberedt på at i skal spartle bagefter.

Man kan ikke bruge alm. vand, da det fordamper for hurtigt - sæben hjælper med at forsinke fordampningen. Kan forøvrigt også bruges til at fjerne tapet med.
Jeg har lige lært trikket af en maler...

Mvh
ThomasB
Okay - sæbe i vandet det lyder fornuftigt. Der er puds under, men det er okay at skulle spartle, vi har i forvejen tænkt os at sætte glasfilt op bagefter - og så skal der jo spartles uanset hvad.

Mvh Jens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg har lært et andet trick af en maler: Smør et tykt lag tapetklister på, dæk det til med afdækningstape og lad det sidde natten over. Så skulle det være lige til at tage af dagen efter, men jeg har altså kun prøvet det på alm. tapet, så jeg ved ikke om det virker på hessian. det kommer vel an på hvilken lim, der er brugt og om hessianet er malet, så fugten ikke kan trænge ind til limen.

Lad os endelig høre om jeres erfaringer, når projektet er overstået.

TS

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej er din hessian malet i forvejen?

Hvis den ikke er kan du starte med at fjerne tråd delen, det er meget nemt. Der efter ridser du i selve papirdelen - så ledes at vand kan trænge ind under.
Du kan evt. lave et ridse brædt selv.
Du tager et bat til rundboldt ( Et fladt et), så sætter du dig ned med en kasse øl,drikker & nyder øllen, og gemmer kapslerne. Når du syntes at du har kapsler nok 20-25 stykker, sømmer du disse fast på battet. Og så er det bare om at presse battet mod væggen mens at trækker det rundt. Resten af øllene gemmer du til du er færdig med arbejdet.
Så blander du en meget tynd tapeklister, smøre godt på af det og venter, er du heldig slipper papiret i løbet af en time, ellers smørre du bare tykt på igen og venter - evt. dækker du af med plastic som tideligerer foreslået.

Hvis den er malet finder du din hobbykniv frem og skærer nogle dybe snit i tapetet så du er sikker på at komme helt igennem, derefter søger du at løsne tapetet i rillerne lidt således at den tynde tapetklister nemmerer kan trække ind under.

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af idani (den 03-09-2002).]

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Grunden til at man bruger tapetklister til at fjerne tapet/hessian, er at det heller ikke fordamper så hurtigt som hvis det bare var vand. Prøv først med sæbevand, da dette ikke sviner så meget.

Mvh
ThomasB
Ja, Thomas, princippet er det samme: At forsinke fordampningen. så jeg gav ikke rådet fordi jeg mener, det nødvendigvis er bedre end dit råd med sæbe, blot for at spørgeren kunne vælge det, han sel synes er nemmest.

Og så glæder jeg mig til at høre erfaringerne, jeg har nemlig selv en del hessian, som jeg gerne vil af med, men der er mange andre projekter, der står højere på listen over ting, der skal gøres (listen har min hustru og jeg lavet "i fællesskab" wink )

TS
Hej Sørensen.

Jeg ved godt at det lød somom jeg mente at mit råd var bedst, men det var ikke sådan ment.
Jeg ved ikke hvilket råd er bedst, men umiddelbart er tapetklister nok bedst, men det der sviner mest. Det er jo dejligt at have noget at vælge imellem smile

Mvh
ThomasB
Okay - tak for jeres svar. At undgå fordampning lader til at være kodeordet. Så jeg tror først jeg prøver det med sæben for at undgå svineriet med klistret, og så evt dække det af med plastik. Det er gudskelov ikke malet.
Ida's vejledning i at konstruere et ridsebrædt vil jeg straks notere mig .... HIK

Mvh Jens
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også