Yndlingsrose(-n eller -r)?

Min yndlingsrose er Zephirine Drouhin og dernæst kommer Kathleen Harrop.

Begge er tornfri og dufter himmelsk - ZD kraftigst. ZD er pink og KH har en elegant lyserød farve.

Nærmere beskrivelse af begge kan ses på http://rosenposten.dk

Har du en yndlingsrose?
Min yndlingsrose er Zephirine Drouhin og dernæst... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Det er forståeligt at du gerne vil opleve Jesperhus. Der er for det meste skønt. Det gælder bare om at vælge kvornår man skal besøge parken. Er man til tulipaner og andre løgblomster, til Rhododendroner eller til roser. De blomster på hver sin tid, så hver forårs og sommer måneder har sine blomster.

En anden park der kan anbefales er Legoland. De har også mange forskellige blomster og planter. Især er det fasinerende med alle deres små træer i miniland. På nogen tidspunkter af sommeren er der ved at være flere blomster i Legoland end i Jesperhus. Men det er sagt uden at ville forklejne Jesperhus.

Mvh Luffe.
Hej Zepf.
Din Zephirine Drouhin rose har jeg lige fået en aflægger af fra min mor. Vi kalder den mormor-rose, da den voksede i min mors mormors have. I mange år gik den for at være en sport, eller en gammel rose uden navn, men en eller anden rosenkyndig fandt ud af at det var en Charles Bonnet, som jeg nu har fundet ud af er det samme som en Zephirine Drouhin.

Der bliver lavet aflæggere ved at nedkroge en gren, så de gror på egen rod. Bliver de anderledes hvis de bliver podet på en grundstamme?

Green

Ja det er også, hvad jeg har læst mig til - at den har heddet Charles Bonnet tidligere. Skægt med så gammel en familierose.

Det jeg ved om podning, kan ligge på bagsiden af et frimærke - det har ikke fanget min interesse endnu. Men sådan umiddelbart er den åbenlyse forskel for mig, at de podede lever på rødder, som man har udvalgt til at være ideelle og din aflægger lever på sin egen. Som jeg har forstået det kan det bl.a. have betydning for, hvordan rosen modstår sygdom.

Jeg laver selv aflæggere. Faktisk skal jeg meget snart igang med at tage nye, kraftige stiklinger af mine, som puttes i jorden i drivhuset på husmandmanér og bliver vandet flittigt. Det har hidtil givet fine aflæggere, som er flyttet til andre dele af DK. Men når jeg ser på bladværket på mine egne ZD, som er placeret langs sydmuren, kan jeg da godt blive lidt bekymret for aflæggernes overlevelsesevne, for den placering giver ihvertfald nogle kedelige svampeangreb...

Jeg har iø tænkt mig at flytte den ene af den til efteråret for at se, om en mere fritliggende placering i en mere lerholdig jord i haven vil give den et sundere bladværk.

Men bortset fra det, så er stiklingeformering/nedkrogning en sikker måde at få et identisk "barn". Og jeg tror da, at jeg også vil prøve din mors metode med nedkrogning i år - det har jeg slet ikke tænkt på tidligere i.f.m. roser.
Hej,

Vi var lige i have imorges med kameraet. Faldt over denne rose.
Jeg aner ikke hvad den hedder. Stod her da vi overtog huset og haven.

Mvh Luffe.
Kender i damascena rosen Leda? Det er min yndlingsrose. Den blomstrer kun én gang, men temmelig længe. ( Det er jo tit sådan, at det smukkeste er det som varer kortest .. ) Den er hvid og med tæt fyldte kronblade, imidten har den et "øje" af tætpakkede, sammenrullede kronblade. Kanterne er blodrøde og ser ud til at være dyppet flygtigt i blod....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis