Nyt forhjuls leje?

Hej

Nu har jeg brug for et godt råd igen til min gamle bil. Det er en polo fra 1995, 1,3 l motor 154.000 km på bagen.
Ved højere hastighed (altså ca 80km/t) kommer der en mislyd, ganske svag, næsten som en rumlen fra venstre forhjul. Lyden er der kun når jeg drejer til venstre. Har haft hjulet oppe og svæve på donkraften og der er helt klart slør i lejet.
Hvor meget haster det med at få det lavet? kan man evt forvente 10-15000 km endnu? eller gælder det bare om at få det lavet hurtigst muligt? Hvad bør sådan noget koste? Hvad med trækaksel, gummimuffet o.l som er tilgængeligt under en sådan skiftning? bør det også skiftes? Det højre leje er der ikke slør i, bør det også skiftes?
Tak for alle svar.

mvh Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

Hej

Nu har jeg brug for et godt råd igen til min gamle bil. Det er en polo fra 1995, 1,3 l motor 154.000 km på bagen.
Ved højere hastighed (altså ca 80km/t) kommer der en mislyd, ganske svag, næsten som en rumlen fra venstre forhjul. Lyden er der kun når jeg drejer til venstre. Har haft hjulet oppe og svæve på donkraften og der er helt klart slør i lejet.
Hvor meget haster det med at få det lavet? kan man evt forvente 10-15000 km endnu? eller gælder det bare om at få det lavet hurtigst muligt? Hvad bør sådan noget koste? Hvad med trækaksel, gummimuffet o.l som er tilgængeligt under en sådan skiftning? bør det også skiftes? Det højre leje er der ikke slør i, bør det også skiftes?
Tak for alle svar.

mvh Anders
Der sker ikke det helt vilde ved at køre videre. Lyden vil blive værre og værre med tiden, så det er uundgåeligt at skifte lejet.
Trækaksel, kardangled behøver man sandelig ikke skifte hvis de ikke fejler noget. Visuelt kan du se på gummi manchetten om den trænger til udskiftning. Man vil kunne se revner osv. hvis den skal skiftes.
MVH

Ok, ok selvfølgelig skal det skiftes, men han behøver ikke gå i panik, da der ikke kan ske det helt vilde ved det!
Hej Anders!


Du skal se at få skiftet dit leje! :lol: (uanset prisen)

pje.... for pokker da..hvordan kan du skrive sådan noget?? :x




Yams

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Hej Yams

Behøver det være det dyreste sted? Jeg må vel godt finde det billigeste sted? :lol:

mvh Anders
Her fik vi lige en vigtig information!: At man kan høre lejebøvl, når man drejer.
Lejer holder længe selvom de er begyndt at rumle. Så længe det kun er når man drejer " de rumler" er det ikke galt.

Det er et par år siden Jeg har skiftet lejer. Volvo amazon.. i 1998 tror jeg.
Men min konklusion er at det er nemmere at få værkstedet til det.
Det er sådan set nemt nok at skifte, MEN jeg havde altid problemer med aftrækkernøgler mm... og efter monterenigen... tilspænding.
Lejer koster ikke ret meget og kan fås uautoricerede.
Jeg tror et leje dengang kostede 100 kr.
Et lørdags projekt. Men sørg for at have en god aftrækkernøgle.

Delfinen
Og man spøger ikke med et leje, for er det slidt kan det pludseligt sætte sig fast, og ve den person der så ikke har begge hænder på rattet for at kunne holde et blokeret forhjul.

Livsfarligt efter min mening, og det er fint at spare penge, men ikke med alt og slet ikke med andres og sit eget liv, så har man råd til en bil, SKAL man have råd til at vedligeholde bremser, lejer og styrtøj. Motoren er sekundær.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen E

Jeg har allerede bestilt tid ved mekanikeren på mandag, så hvis jeg stadig findes på denne side efter mandag har jeg altså overlevet smile

mvh Anders
Jeg kan lige nævne at jeg har fået oplyst af den mekaniker, som skal lave det, at det tager 2 timer a 250 kr og lejet koster ca 500. Begge priser er ex moms, så alt i alt skulle det kunne holdes under 1500 incl moms. (PeterR læg lige mærke til at selv om bilen er mørk så er mekanikeren ikke sort :lol: :lol: )
Den reelle prisforskel på at lave det selv, evt. med lidt hjælp fra en mekaniker, og så få det hele lavet er altså 2 timer af 250 + moms = 625 kr. Så jeg kan helt klart bruge tiden bedre på andre projekter.

mvh Anders
Jeg kan lige fortælle at den samlede regning incl moms og en sporing blev 1650 kr. Et efter min mening relativt beskedent beløb.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis