Bor

Hvad er forskellen på et HHS og et HSS bord?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HSS betyder high speed steel. Beregnet til at skære i stål. Førhen var det i modsætning til alm stålbor, der ikke ret godt kunne lide at skære i jern.... med maskiner.
HHS... ved jeg ikke hvad betyder. Hardened High Speed? måske?

Delfinen
mere moderne og hårdere.
Knækker nemmere.
også noget med antal spiralgange pr meter.
jeg ved det sgu ikke.
Jeg borer jern med.... hvad jeg har.
i stål fx værktøjsstål med nyt hhs bor. NYT, og bruger skæreolie.
Det værste at bore i er rustfrit, vil ikke trække spåner. Jeg har brændt mange bor på at lave huller i rustfrit stål. Derfor jeg elsker min loktang.

Delfinen
Citat fra Jensen

Det værste at bore i er rustfrit, vil ikke trække spåner. Jeg har brændt mange bor på at lave huller i rustfrit stål. Derfor jeg elsker min loktang.


Du skriver ikke hvad tykkelse du arbejder i med rustfrit stål, men da du nævner en loktang vil jeg gå ud fra at det er pladetykkelse ?

Efter hvad jeg har erfaret når der bores huller i +10mm. dybde og derover når der bores i rustfrit stål, så kan der med fordel frislibes det bagerste af boret skråt, altså på bagsiden ved friskæret og op til selve skæret på boret så der kun er en flade hvor skæret er, så kan boret bedre komme af med spånerne. Husk at spån godt ud - altså ned og tage spån og så op igen og køle/skæremiddel ned i borehullet, og forfra. Husk også at der ikke må køres med for mange omdr i rustfrit stål, da det jo er et sejt materiale. Om dette kan overføres til tyndplade ved jeg så ikke umiddelbart. De gange jeg har skulle lave et mindre Ø hul i en rustfri plade har jeg brugt en hårdmetal fræser, og stukket ned i pladen.

Visse bor, f.eks. fra Diesella har fra fabrikken faktisk denne frislibning, eller ihvertfald noget som minder derom, og de er ret gode efter min mening.

http://www.diesella.dk/default.asp?ID=333

Det var hvad jeg har erfaret med rustfrit stål, findes der andre metoder, er jeg meget lydhør over for disse smile

Thomas

Thomas
Hej

- Sputnik har ret i sin metode til slibning af bor der skal bruge i rustfri materialer, men uanst slibning og materiale er det bedre for værktøj og resultat at man borer for med et mindre bor.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis