Køleskab

Hej med Jer.

Jeg er blevet bedt om at se på min venindes køleskab, der ikke køler.

Når døren åbnes tænder lyset, og man kan høre at motoren kører. Dog køler skabet ikke.

Hun har fået at vide. at køleskabet er kaput.

Er det rigtigt.....? Hvad kan jeg evt. se på ?

Køleskabet er af mærket Hoover og er kun 3 år gammelt.


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kører motoren konstant eller kun engang imellem ??

Formodentligt er kølesystemet utæt og i princippet kan det efterfyldes... Men der er ikke mange steder man lige har en tømme og fyldestation vedhånden...

For at fylde ny gas på et balanceret kølesystem ( det er de ganske almindelige køleskabe eller frysere ) Må man starte med at tømme hele systemet for luft. Normalt evakuerer man systemet i en del minutter ( vist 10-15 min ) for at sikre at det er tomt. Herfeter fyldes kølemidlet på systemet. Og her skal man kende hvilket kølemiddel der er anvendt og man skal kende den mængde der skal på fyldes. Efter fyldningen skal systemet lukkes igen. Og herefter virker køleskabet igen som nyt..

Men før man kan fylde anlæget må lækagen først findes og ikke mindst udbedres... Det kan være et knækket rør der vil kunne loddes eller en fordamper eller kondensator der er utæt eller selve pumpen. det er ikke noget jeg her kan gætte på hvor evt er men gennemføringer er ofte sårbare områder hvor rør kan gå itu pga vibrationer og kontakt mellem delene.

Så realistisk set er det formodentligt rigtigt at skabet er kaput.. Desværre.

MVH Njord
Kan du ikke gøre ligesom der står for denne tråd med hvidt på forsiden:
"Køleskab over hækken" :lol:

Kunne simpelthen ikke dy mig.

Mvh. Carsten
Øv...det var ærgeligt, tak !


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Hej Christian

Jeg går ud fra at du har tjekket det mest åbentlyse, at der ikke er noget som blokere for køleribberne på bagsiden af skabet. altså at der kan cirkulere luft bag og oven skabet.

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Annonce
Hej RoseHill.

Nej, det har jeg ikke gjort, jeg har ikke set køleskabet endnu, havde faktisk droppet det, efter oplysningerne her på nettet.

Men det vil jeg gøre, takker :oops:


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
har selv for ikke så lang tid siden købt et brugt stort velfungerende køleskab til en plov. så man kan sagtens finde noget billigt. jeg ville ikke selv bruge særligt mange ressourcer på at reparere på et gammelt køleskab. På lossen med det og ind med et nyt.. Sådan er det.
Det er bare lidt ærgeligt, når køle/fryse-skabet kun er 3 år gammelt.

Kiggede på det i dag. Motoren kører, men køleribbene på bagsiden af skabet bliver ikke varme, og "fryseribbene" i fryseren bliver ikke kolde sad

Tror I at det skyldes, at gassen er stukket af ??


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Ganske bestemt ja......

MVH Njord
Hej, jeg glemte at sige, at motoren ikke kører konstant, men i nogle minutter ad gangen, og det undrer mig !? For hvis gassen var sluppet ud, så burde kompressoren køre uafbrudt, er det ikke rigtigt ?

Kan det måske tyde på en defekt termostat, i stedet ?


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis