Svirrefluer/bladlus

Jeg hørte engang, at svirrefluer bekæmper bladlus - ligesom mariehøns også gør det.

Her er rigtig mange svirrefluer lige nu - og bladlusene i min nye rose er faktisk temmelig på retur. Mariehøns ser jeg ikke mange af for tiden. Så jeg tænkte, om der mon rent faktisk er noget om snakken.

Nogen her, der ved noget om det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt.

svirrefluer.

Der er mange arter. 250 arter svirrefluer er fundet her i landet.
Imago lever af nektar.
Larverne lever af henrådnende plantedele eller for mange arters vedkommende af bladlus.

Myg og fluer i farver skriver:

" I tørre somre kan visse af de arter, der lever af bladlus, i sensommeren optræde i så overvældende mængder at de mange steder for en tid udgør det dominerende element i insektverdenen".

Den art jeg oftest se i haven, Platycheirus clypeanus, lever netop som larve af bladlus.

In short: når du ser mange svirrefluer..... har de for 3 uger siden ædt mange bladlus.
Tænk .... det vidste jeg ikke., eller havde glemt... nu ved jeg det (igen).

Delfinen
Jeg takker mange gange, Jensen.

Jeg sendte desuden i aftes en mail med mit spørgsmål til Naturhistoriker, Lars Trolle (ham der er omtalt i linket længere oppe), som ved en uhyggelig masse om alt det der kriblekrable. Her på øen er han lidt af en naturguru og kendt fra diverse udsendelser i radio og tv.

Han har været så venlig at sende mig følgende forklaring:

Cit.beg.
Nu er det langtfra alle svirrefluers larver, som lever af bladlus, men den art som optræder i store mængder i øjeblikket (den hedder Episyrphus balteatus) har larver som æder mindst 37 forskellige arter af bladlus. De er meget effektive som bekæmpere af bladlus og noget tyder på at der har været mange bladlus i forsommeren, når man ser hvor mange svirrefluer, der optræder nu.
Cit.slut

Jeg kiggede for lidt siden min nye rose grundigt igennem og kan ikke finde bladlus på den mere :!: Hvor jeg dog elsker svirrefluer :wink:
jeg har lige fundet en død en i vindueskarmen.
Det var en ganske rigtigt en lille smal udgave af Episyrphus balteatus. Det myldrer med dem, men det gør det faktisk hvert år på denne tid. Synes jeg.

Delfinen
De myldrer så åbenbart lidt mere i år her... Personligt kan jeg ikke mindes at have set så mange på én gang som nu.

Udendørs vifter jeg dem konstant væk fra ansigtet og da jeg i aftes listede ned til mine små sorte kirsebær, var bærene oversået med svirrefluer. Et imponerende syn, som jeg sent vil glemme!

Nysgerrigheden har så også drevet mig til at kigge nærmere på dem og finde ud af, at der er forskellige, hvilket jeg aldrig har tænkt på før.

Men måske andre også får muligheden for at opleve noget lignende, hvis man skal tro nedenstående artikel:

http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=17757
insekter er interessante, tovinger måske især, da de er de mest avancerede. Der findes nogle virkelig spøjse og smukke svirrefluer.
Forleden fandt jeg en der åd myg, meget passende at den opholdt sig ved siden af myggene i oversvømmelsen på et ubrugt stk bassinfolie.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis